Elmotor till Örnvik 550 HT. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till Örnvik 550 HT.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor till Örnvik 550 HT.

Hejsan!
    Jag funderar på köpa Watersnake Advance SWS 70 till min Örnvik 550. Säg med lite last så är totalvikten 700kg.
    En amatör tänkte mest kolla av med er proffs så man inte gör bort sig.
    Är aldrig ute på långa turer, max en timme körtid åt gången. Ligger i Mälaren och åker bara här inne. Det är oftast lugn sjö här. Ibland är alla i hela världen och åker förbi och då kan det bli lite vågigt, men det är inte då som jag ska ut och fiska ändå. Köper jag en bra/rätt elmotor tycker ni som har koll? Finns det några alternativ som inte svävar iväg i pris som ni har erfarenhet av?
    Vill mest ha något pålitligt som tar mig från punkt A till punkt B och tillbaka på max körtid på 60 min. Tänker mig 12v, men kanske är helt ute och cyklar?

Allt gott.
    Ha en fin dag!

Du tenker deg dette som motor nummer to, ved siden av en forbrenningsmotor slik at elmtoren skal brukes når forholdene er rolige og du har godt tid? I så tilfelle vil dette sikkert fungere godt med et eller flere LiFePo4-batterier.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du tenker deg dette som motor nummer to, ved siden av en forbrenningsmotor slik at elmtoren skal brukes når forholdene er rolige og du har godt tid? I så tilfelle vil dette sikkert fungere godt med et eller flere LiFePo4-batterier.
      Tack för svar.
      Nej, jag tänker skrota den gamla tvåtaktaren nu. Vi kör så väldigt lite om året så vi behöver ingen bensinmotor längre tänker jag. Så tanken är att det ska vara den enda motorn.
      LiFePo4-batteri har jag och köper kanske ett till tänkte jag.​

Kommentera

Ursprungligen postat av Krillan Visa inlägg

Tack för svar.
        Nej, jag tänker skrota den gamla tvåtaktaren nu. Vi kör så väldigt lite om året så vi behöver ingen bensinmotor längre tänker jag. Så tanken är att det ska vara den enda motorn.
        Om inte annat, så ur ett sjösäkerhetsperspektiv skulle jag verkligen avråda från planen att ha den som enda motor.70 punds dragkraft låter sig inte översättas direkt i effekt, men vi pratar om ca: 0.6 hk. Jag har en 24V, 80 lbs frontmonterad motor på en båt som är något kortare än din, men med ungefär samma vikt fullastad. Vrider jag på fullt, så gör båten 2.7-2.8 knop om det är bleke. Det räcker med lite vind och vågor så sjunker farten rejält. Blåser det en hel del så blir det ingen fart alls...

Ska du köra el så får du nog titta på helt andra typer av motorer och då blir det en helt annan investering. Om man dessutom inte har möjlighet att ladda batterierna på plats i båten, om den nu ligger i sjön hela säsongen, så blir ju det ett ytterligare problem. Om du inte bryr dig om hur fort det går skulle jag titta på en mindre 4-taktare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Om inte annat, så ur ett sjösäkerhetsperspektiv skulle jag verkligen avråda från planen att ha den som enda motor.70 punds dragkraft låter sig inte översättas direkt i effekt, men vi pratar om ca: 0.6 hk. Jag har en 24V, 80 lbs frontmonterad motor på en båt som är något kortare än din, men med ungefär samma vikt fullastad. Vrider jag på fullt, så gör båten 2.7-2.8 knop om det är bleke. Det räcker med lite vind och vågor så sjunker farten rejält. Blåser det en hel del så blir det ingen fart alls...

Ska du köra el så får du nog titta på helt andra typer av motorer och då blir det en helt annan investering. Om man dessutom inte har möjlighet att ladda batterierna på plats i båten, om den nu ligger i sjön hela säsongen, så blir ju det ett ytterligare problem. Om du inte bryr dig om hur fort det går skulle jag titta på en mindre 4-taktare.

Tack för svar.
          Mycket bra info!
          Vad skulle du rekommendera för elmotor till en Örnvik 550?
          Vi har inte mycket sjö här, och vi snurrar inte runt på sjön alls mycket. Bryggsegling är min frus favorit.
          Elmotorn ska mest vara för att ta oss runt bryggan vid sjösättning samt upptagning. Samt åka ut kanske 200-300m för att bada/fiska istället för vid bryggan.
          Så den kommer användas väldigt sparsamt. Senaste fyra åren har vi inte varit ute på 10 turer ens.

Tack åter igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Krillan Visa inlägg

Tack för svar.
            Som andre har nevnt er det å skifte fra bensinmotor til elmotor ikke nødvendigvis ett 1:1-forhold, ved mindre man skal gå betydelig opp i budsjett og se på feks Mercury Avator, ePropulsion, Pulsar eller liknende produkter. For disse er ofte prislappen for ny motor med batteri høyere enn tilsvarende bensinmotor. En Avatar koster fort 3 ganger mer enn tilsvarende bensinmotor.

Så lenge man tar med seg i betraktningen at en elmotor som du ser på vil være begrenset særlig i hastighet, så kommer din plan til å fungere.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

Som andre har nevnt er det å skifte fra bensinmotor til elmotor ikke nødvendigvis ett 1:1-forhold, ved mindre man skal gå betydelig opp i budsjett og se på feks Mercury Avator, ePropulsion, Pulsar eller liknende produkter. For disse er ofte prislappen for ny motor med batteri høyere enn tilsvarende bensinmotor. En Avatar koster fort 3 ganger mer enn tilsvarende bensinmotor.

Så lenge man tar med seg i betraktningen at en elmotor som du ser på vil være begrenset særlig i hastighet, så kommer din plan til å fungere.
              Tack!
              Nej jag är inte beroende av någon speciell hastighet. Vill bara kunna flytta båten 200-300 meter åt ett håll sen 200-300 meter tillbaka. Behöver inte alls kriga för några höga knop eller så.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              23 443 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv