Suzuki 15hk+Propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 15hk+Propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 15hk+Propeller

    Köpte en Suzuki 15hk 92a igår. Enda dåliga på den är propellern. Så nu letar jag efter en ny propeller till den och undrar om någon har något tips vart jag kan hitta en billig propeller till den. Kvittar om den är begagnad. Motorn kommer jag mest att trolla med.

  • #2
    Propeller kan du beställa från en Suzuki-handlare om du inte hittar på någon av båtskrotarna, det finns fortfarande delar till de motorerna.

    Hade själv en som pajjade i våras, den höll på att nypa förra våren och cyllarna blev skadade. Sålde den som reservdelsmaskin för 1500:-

    Anledningen till att den nästan nöp var att impellern var kass, den hade torkat ut. Gjorde som vanligt när jag startade, kollade om den sprutade vatten och det gjorde den. Men tydligen bara på låga varv, det var inte många sekunder från att den skruttade ihop totalt förra sommaren men det klarade sig tills i våras då jag inte fick nån effekt ur den mer.

    Det jag vill säga är att du bör dela på riggen och kolla hur impellern ser ut, eller byt den helst även om den ser hyffsat OK ut. En ny kostar 200:- eller nått sånt och det är billigt för en räddad motor.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • #3
      Om inte proppen är helt kvaddad finns företag som renoverar de svetsar dit aluminium och slipar du kan få den lackad också blir som ny förutsätter dock att grunden inte är FÖR dålig, vet ej heller om det lönar sej som sagt ett tips lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
        Propeller kan du beställa från en Suzuki-handlare om du inte hittar på någon av båtskrotarna, det finns fortfarande delar till de motorerna.

        Hade själv en som pajjade i våras, den höll på att nypa förra våren och cyllarna blev skadade. Sålde den som reservdelsmaskin för 1500:-

        Anledningen till att den nästan nöp var att impellern var kass, den hade torkat ut. Gjorde som vanligt när jag startade, kollade om den sprutade vatten och det gjorde den. Men tydligen bara på låga varv, det var inte många sekunder från att den skruttade ihop totalt förra sommaren men det klarade sig tills i våras då jag inte fick nån effekt ur den mer.

        Det jag vill säga är att du bör dela på riggen och kolla hur impellern ser ut, eller byt den helst även om den ser hyffsat OK ut. En ny kostar 200:- eller nått sånt och det är billigt för en räddad motor.



        Yes yes, ledig från praktiken imorgon så tänkte kolla impellern och lite så.. Den sprutade ut vatten när vi testkörde den, men ska kolla den iaf, kan ju ändå inte köra med den över vintern.

        Båtskrot? Vart finns det? Hemsida eller liknande?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Om inte proppen är helt kvaddad finns företag som renoverar de svetsar dit aluminium och slipar du kan få den lackad också blir som ny förutsätter dock att grunden inte är FÖR dålig, vet ej heller om det lönar sej som sagt ett tips lycka till
          Jo det har jag oxå hört talats om, och så kass är den inte, men kostar det inte rätt mycket när dom reparerar den så?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Ztaphi Visa inlägg
            Jo det har jag oxå hört talats om, och så kass är den inte, men kostar det inte rätt mycket när dom reparerar den så?
            Möjligt men knappast mer än en ny, skulle vara dåligt med jobb då......
            Ligger en firma vid mälarvarvet i Stockholm de gjorde ett bra jobb på min var inte så farligt om jag minns rätt va ett tag sen.
            Testa googla "propellerrenovering"
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #7
              Bor du norrut

              http://www.wanzeliusmarin.com/
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Ska du fixa med impellern kolla noga och skriv upp hur den är vänd troligen inget problem men var uppmärksam här lycka till
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #9
                  Hade ner impellern idag, och den var i fint skick. Motorn är inte använd så mycket så impellern var mjuk och fin. Ska se om jag kan fixa upp en bild på propellern så kanske ni kan avgöra om man ska köpa en ny eller reparera den gamla.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ny prop till suzuki, dyrt! Köpte ny förra sommaren till min 4 hk! Slutade på mer än vad jag gav för båt o motor! Förutom proppen, så var det ju mellanbussning. Å så fort det är marina prylar, så läggs det ju på en nolla på prislappen. Suck!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 398 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X