Jag tänkte väcka liv i den här tråden. Jag har tre motorer som förvaras utomhus. Två av dem (utombordare) vill jag ha redo för eventuella mildvädersdagar på sjön. Efter att ha konstaterat att impellerbyte på utombordare inte är någon lek har jag tänkt att ha ett fat med en vatten/glykolblandning stående att köra motorerna i. Någon Jag beräknar att jag behöver c:a 30 liter.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nattliga minusgrader och båtmotorermotorer...
Collapse
X
-
Haha magic du glömde den goa åtdragningen av handbromsen på trailern på kvällen EFTER lyckad upptagning för att fortsätta fisket dagen efter riktigt fint är det slutsats håll dina bromsar OVAN vattenytan i minusgrader eller kanske vajer öppningarna!
Låda salt i bakluckan gör dej alltid populär på kända ramper första man gör när man kommer till stället oavsett sjösättning eller inte på kvällen på morgonen är den bra när man ska ut!Senast ändrad av TAMTAM; 2008-11-07, 18:34.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jag kan lova att jag inte vore den förste att köra utombordaren i glykol... Det är ett rätt vanligt tips för vinterförvaring av utombordare. Egentligen är det väl rätt logiskt - om du startar motorn och impellern är fastfrusen så lär den väl inte må så bra. Om kylvattenkanalerna är igensatta så impellern går torr är väl ungefär lika fiffigt. Som sagt - ingen ny idé, jag bara undrar om någon har tips på billig glykol.
Kommentera
-
Om du låter motorn vara nedfälld i sjön en stund innan start kommer impellern om den mot förmodan skulle ha frusit fast tina rätt omgående, dessutom kommer kylkanaler om de också mot förmodan skulle vara frusna tina rätt snart värmen sprider sej i maskinens metalldelar dock när du tar upp den sista gången innan förvaring tilta ALLTID ner den till vertikalt läge du kan till och med starta den för några sekunder så du är säker på att allt vatten töms ut finns inget vatten att tala om kan ej heller något frysa igen totalt, det funkar lovar, häll glykolen i bilkylaren istället mvh och lycka till
Edit rekommendationen är till för att undvika korrision på kylkanalerna ungefår som att köra bilen med endast vatten i kylsystemet en dödssynd men på sjön har man litet val i fråganSenast ändrad av TAMTAM; 2008-11-07, 19:10.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
OK, jag får ta en funderare på detta. Dock känns det här som en rätt genomtänkt guide till vinterförvaring av utombordare:
En aspekt som kvarstår: för att slippa tappa upp vatten varje gång jag vill köra en motor så vore det fififgt att ha en tunna som inte fryser. Hur lösa detta på billigaste/smartaste sätt?
Kommentera
-
Ett par kompisar slet av styrwiren när de skulle ut och trolla lax. Vad göra. Inte åka hem iallafall. Köpa silvertejp och tejpa fast båtshaken på motorkåpan. Sedan trollade dom i två dar innan de åkte hem och bytte den.Ursprungligen postat av 7Ur5b67rJaha på de viset , man lär sig nått varje dag.............
Min impeller har iallafall aldrig gått torr i sjön , varken vinter eller sommar .
och kylkanalerna fryser inte igen , en utombordare är konstruerad så att vattnet rinner ur när man stänger av .
Mina motorer har inte tagit nån skada när dom har legat fastfrusna på vintern i bland i minus 25 .
Du ska nog bekymra dig lite mer över styrningen i minusgrader !
Fastfrusen styrning ....... då är det lätt att hålla sig för skratt
Förövrigt så tycker jag att det är precis som TAMTAM skriver , men vi kan ha fel........
( Billig glykol kan du få tag i på närmsta bilskrot , dom tappar ur bilarna )
Säger bara stollar. Men å andra sidan fiske är fiske.
Kommentera
-
Fastfrusna styrwirar råkar man ut för om man struntar i underhållet av den vilket de flesta gör, detta är en säkerhets detalj, dessutom kan en förstörd sådan kvadda en hel trollingresa under några dagar till en V-sjö exv.
Detta uppkommer pga av att vatten med tiden tagit sej in förbi de packningar på wire ändan som sitter vid motoranslutningen på kabeln mycket viktigt att hålla dessa i trim/utbytta med jämna mellanrum, dessvärre är moderna styrkablar betydligt svårare att ta isär ofta går det inte att dra ut innerkärnan har jag märkt pga något stopp tillverkaren lagt in omöjliggör rengöring/omfettning, på äldre kablar funkade detta utmärkt och på en välskött kabel av den typen fanns helt enkelt inget som kallades frysning hur kallt det än blev.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Finns det folk som 2008 inte har hydrualstyrning?Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggFastfrusna styrwirar råkar man ut för om man struntar i underhållet av den vilket de flesta gör, detta är en säkerhets detalj, dessutom kan en förstörd sådan kvadda en hel trollingresa under några dagar till en V-sjö exv.
Detta uppkommer pga av att vatten med tiden tagit sej in förbi de packningar på wire ändan som sitter vid motoranslutningen på kabeln mycket viktigt att hålla dessa i trim/utbytta med jämna mellanrum, dessvärre är moderna styrkablar betydligt svårare att ta isär ofta går det inte att dra ut innerkärnan har jag märkt pga något stopp tillverkaren lagt in omöjliggör rengöring/omfettning, på äldre kablar funkade detta utmärkt och på en välskött kabel av den typen fanns helt enkelt inget som kallades frysning hur kallt det än blev.
Kommentera
-
Prylis och Lambar har väl inte det?Ursprungligen postat av KG? Visa inläggFinns det folk som 2008 inte har hydrualstyrning?Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 402 visningar