Hallojsan, hoppas att det finns en massa samlad kunskap kring propellerfrågor så att ni kan hjälpa mig med mina grubblerier. Var i fiskeaffären varvid de visad en trebladig propeller och hävdade att denna var mycket effektivare än tvåbladig dito. Det borde ju kunna stämma för lågvarviga propellrar. Högvarviga kommer bara att köra i turbulent vatten. Hur är det med elmotorer, vilka varvtal jobbar de vid?
En annan fråga är att det är ju allmänt känt att det vid låga hastigheter är att föredra att backa för att kontrollera båten. Framåt kräver en viss hastighet för att skrovet och motorn skall samverka. Motorns kontoll borde ju kunna förbättras om den sattes i ett rör som en impeller. Är detta något som utnyttjas på några motorer idag?
Det blir givetvis ett motstånd i vattnet men då elmotorn väl främst används för att kontrollera båten vore detta kanske något att pröva.

Hej, Tok-Torsten
En annan fråga är att det är ju allmänt känt att det vid låga hastigheter är att föredra att backa för att kontrollera båten. Framåt kräver en viss hastighet för att skrovet och motorn skall samverka. Motorns kontoll borde ju kunna förbättras om den sattes i ett rör som en impeller. Är detta något som utnyttjas på några motorer idag?
Det blir givetvis ett motstånd i vattnet men då elmotorn väl främst används för att kontrollera båten vore detta kanske något att pröva.

Hej, Tok-Torsten