Hur länge håller en 4-takt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge håller en 4-takt ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    1000 timmar tror jag det ligger på

    Kommentera


    • #22
      motorer som går på höga varv slits ju mer en lågvarviga. då man marchar en båt ligger den ju på typ 5000 varv och det ligger jag inte på i bilen då jag ligger i 90km/h. diesel motorer varvar ju lite och håller länge e ju oftast gjutjärn i dem men inte dem nya. jag tror det e varven som sliter.. typ mc båtmotorer lär inte gå lika långt som en 240 motor typ

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
        motorer som går på höga varv slits ju mer en lågvarviga. då man marchar en båt ligger den ju på typ 5000 varv och det ligger jag inte på i bilen då jag ligger i 90km/h. diesel motorer varvar ju lite och håller länge e ju oftast gjutjärn i dem men inte dem nya. jag tror det e varven som sliter.. typ mc båtmotorer lär inte gå lika långt som en 240 motor typ
        När de säger att en motorns slits fortare på höga varvtal, menar du då kontinuerlig körning på höga varvtal i många timmar, eller handlar det också bara om en liten stunds körning?

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          det är slitaget på propeller som blir mindre i omkrets därvid så minskar oxå hastighet.
          Man ska inte köra med proppen bland sten å grus.
          Senast ändrad av Exxet; 2014-05-04, 17:07.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Man ska inte köra med proppen bland sten å grus.
            Min Honda 4takt från 1991 har gått några tusen timmar utan service.
            Inte ett enda bekymmer.
            Jag bytte tiltknappen som sitter på reglage, det är enda utgiften.
            Men vaffan tål den inte en grundstötning för!

            Kommentera


            • #26
              Vad tror ni om en motor som uteslutande används till vertikalfiske? Det är ju låga hastigheter men överdrivet mycket växlande? Förkortar det livslängden avsevärt?

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av HenningT Visa inlägg
                Vad tror ni om en motor som uteslutande används till vertikalfiske? Det är ju låga hastigheter men överdrivet mycket växlande? Förkortar det livslängden avsevärt?
                själva motorn lär ju få lågt slitage då den står obelastad under stor del av drifttiden. dock så kommer växelhuset och dess innehåll givetvis slitas ut fortare hur mycket fortare är oklart. är man orolig kan man kolla om man har onormalt mycket metalflis i växelhusoljan vid service. Har man större mängd metallspån kan ett extra oljebyte förlänga livslängden något. Jag har provat att fiskat vertikalt endel under sommaren. oljan var fin och fri från metalflis så min motor verkar klara det bra än så länge.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av HenningT Visa inlägg
                  Vad tror ni om en motor som uteslutande används till vertikalfiske? Det är ju låga hastigheter men överdrivet mycket växlande? Förkortar det livslängden avsevärt?

                  tja, jag har en 8hästars yamaha som jag vertikalfiskar mycket flitigt med sedan tre år tillbaka, jag gissar på cirka 1500h totalt på den. Jag gör bara en service per år alltså var 500:e timme men motorn går som när den var ny, startar alltid på två drag och är allmänt grym. Jag skulle inte vara överdrivet orolig om jag var du. Och att serva motorn var 100:e timme som verkstaden säger tror iaf jag bara är skitsnack. Jag skulle kunna köpa en ny motor för pengarna jag sparat på att inte serva motorn 15 gånger.

                  Kommentera


                  • #29
                    Kamremsbyte

                    Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
                    Bensinkvaliten i sverige är kanske inte så mkt sämre än andra länders, Yamaha FZR 1000 kom väl redan -86/87 dom tidiga modellerna var kanske inte avsedda att gå på blyfribensin. Jag har själv en -03 Yamaha V twin motor i min hoj, jag gjorde ett lite portningsjobb på topparna, då hade motorn gått 1300 mil, redan då såg mina ventilsäte inte så roliga ut, tyvärr!

                    Alla bilar klarar att gå tjugotusen mil utan att blinka i dag utan problem med ventilsäten, o dom åker med samma bensinkvalite som Yamaha ägarna gör.

                    Döm själv.

                    Åter till 4-takts båtmotor!

                    I min servicebok står det att kamaxelremmen skall kontroleras/justeras varje år alt 200 tim, när jag frågade på en marina NÄR det ska bytas, så fick jag till svar att dom aldrig bytt någon kamrem o aldrig hört att en sådan gått av heller.

                    Tycker det borde finnas någon bytesintervall för kamremmen vid xx antal tim.... vad står det om det i era instruktionsböcker ?
                    Har bara haft två små 4-t motorer utan timräknare och om jag inte är helt fel på det så står det just bara inspektion gällande slitage, skador och allmän kondition. Någonstans har jag dock 5-års intervall på byte i huvudet. Hittar dock inte var jag såg det. Bytte på min förra Mercury F20 trots att remmen såg bra ut. Aldrig gjort det förut men det tog lite drygt 30min och remmen kostade 156kr. Med den insatsen kan jag byta vart 5:e år utan problem
                    http://gosmeister.blogspot.com/

                    Kommentera


                    • #30
                      Det er verdt å huske på at når man snakker med verksteder etc så uttaler selvfølgelig de seg på bakgrunn av erfaring. Det kjipe med erfaring, er at den kan være ganske så forskjellig ut i fra hva slags kunder man typisk har. Husk at i gjennomsnitt går en påhenger ca 25 timer per år. Så når et verksted sier at de aldri har skiftet en kamrem er det rett og slett fordi deres kunder er gjennomsnittlige.... Med 25 timer i året vil det ta flere hundre år før kamremmen er gåen. Faktum er at den gjennomsnittlige påhengeren STÅR i stykker, den GÅR ikke i stykker.

                      Som sportsfiskere kjører vi uendelig mye mer enn gjennomsnittet. Sammenliknet med bil, så tenk en taxi versus en familiebil. Familiebilen går 15-20.000 km i året, taxien går ti ganger mer.

                      Som sur gammel gubbe er det bare å komme med det vanlige mantraet. Oljeskift, -filterskift, tennplugger (ettersees, ikke nødvendigvis skiftes), fett i nipler, ferskvannskjør hvis du ellers er i saltvann, sørg for at motoren er tømt for kjølevann i minusgrader - da er du langt på vei. Hvert 3-5 år bør man gå grundigere til verks med sjekk av remmer/ kjede etc. Gjør du dette får du lett 3000 timer ut av en 4T uten alt for høye kostnader. Å la en motor gå 500 timer uten oljeskift er i mine øyne galskap, uansett hva produsenten sier. Årsaken er at det er ved oljeskiftet du får se status for motoren og kan komme problemer i forkjøpet. Det er ved oljeskift du ser om det er vann i oljen eller unormalt mye spon. Er det vann eller mye spon er det noe man vil gjøre noe med så fort som mulig, ikke etter 500 timer. Jeg bytter slavisk hver 100 time på mine, og uansett to ganger i sesongen hvis jeg av en eller annen grunn ikke kjører 100 timer på en halv sesong. Nå ligger riktignok båten min ute, så den er selvfølgelig mer utsatt enn en som står i en garasje når den ikke er i bruk.

                      Men hver enkelt motor har sin achilles heel, og den vil du kjenne på uansett. Hva problemet er varierer mellom merker og modeller, men når motoren blir 3-5 år vil du helt sikkert merke den. Feks er min 80HK 4T Suki kjent for at temp-sensoren ryker med jevne mellomrom, og den koster noen kroner. Min forrige Honda var kjent for dårlig lakk, Mercuryen før det var kjent for korrosjon i noen kanaler etc etc. Sørg for å vite hva akkurat din motor har av kjente utfordringer, så du kan holde et øye med akkurat det. Den informasjonen får du ved å snakke med et merkeverksted med erfarne mekanikere eller ved å Google.
                      Senast ändrad av Team Colibri; 2016-12-21, 08:33.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 410 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X