motor problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motor problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• motor problem

tja jag har en motor som kördes utan olja i lång stund och så stanade den (värmenyp) dagen efter kunde vi dra i gång den. när man drar full gas så låter den som att den stryper sig själv. efter man kört en minut o stänger av den så är det jätte tungt och dra. vi har nu tagit isär topplocket o vi ser inget speciela reper eller något annat. vad kan det vara för fel. svara gärna.

mvh:jonte

Titta i cylinder (cylindrar). Där är det säkert inte vackert. Är det en tvåcylindrig motor så är det kompprov på bägge. Då ser man vad som hänt. Kompressionen har garanterat minskat.
    Känn med handen i cylindrarna. Var det en gammal sate till motor var det kanske inte så farligt.
    Bojsten eller reservdelsmotor kan det ju bli.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Titta i cylinder (cylindrar). Där är det säkert inte vackert. Är det en tvåcylindrig motor så är det kompprov på bägge. Då ser man vad som hänt. Kompressionen har garanterat minskat.
      Känn med handen i cylindrarna. Var det en gammal sate till motor var det kanske inte så farligt.
      Bojsten eller reservdelsmotor kan det ju bli.
      jag tror motorn är från 70 - 80 tal är inte riktigt säker men tror det. vi har kollat i cylinder det är inga repor eller skador. men kan det varar kolv ringarna som har smällt jag får nog sätta på cylindern o kolla kompen o se om det är bra

Kommentera

men om det är ramlagrena som har skurit borde inte det vara segt o dra igång den ?

Kommentera

Är du säker på att ni körde utan olja. Var det kanske impellern som gett upp.
          Ja stor risk att kannringarna tagit ordentligt med stryk.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonte92 Visa inlägg
            jag tror motorn är från 70 - 80 tal är inte riktigt säker men tror det. vi har kollat i cylinder det är inga repor eller skador. men kan det varar kolv ringarna som har smällt jag får nog sätta på cylindern o kolla kompen o se om det är bra

Är det inga repor i cylindrarna så är det förmodligen inte kolvringarna som har "smällt"
            Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
            Full fart spar tid
            http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
              Är det inga repor i cylindrarna så är det förmodligen inte kolvringarna som har "smällt"
              Säger detsamma, om man kört utan olja så borde det synas tydligt i cylindrarna. Har sett flera exempel på detta, t.ex. en skoter som av misstag tankades med fotogen och det löser ju upp oljan vilket medförde att cylindrarna skruttade ihop å det grövsta.

Men det kan ju ha varit dåliga lager på den och att de tog stryk först om ni körde på låg fart kanske? På högre varv behöver en motor ofta mer olja. Blandar man direkt i soppan så blir det ingen skillnad men med Oil Injection så tillsätter många motorer mer olja vid högre varv av vad jag förstått.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

tack för all hjälp jag har hittat felet det är nog ramlagrena som har skurit för jag satte på topplocket igen och då blev det skit segt att dra igångden

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                31 svar
                23 470 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nivv
                av nivv