Vet någon om man kan byta propeller på en honda 20 k 4t för att få den lite starkare?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
byte av propeller
Collapse
X
-
kolla med proppeler trim i stockholm det dom inte vet el inte har i den vägen då behöverman inte det!
klockren firma å ha å göra medJERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&width=292&colorscheme=light&sh ow_faces=true&stream=true&header=true& height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>
-
Menar du att du vill komma upp i plan lättare? Eller menar du starkare som att byta mot 30hk?
Ofta är båtmotorer anpassade så vid full gas så når man max rekommenderat varv på motorn. Ändrar du då stigningen på propellern för att få motorn starkare i starten så kommer den ha ett högre varv vid full gas och det kan såklart skada motorn om du inte har en varvräknare och kan hålla maxvarv istället för full gas.
Kommentera
-
TulleG, nä så enkelt är det inte. Motorns kubik kan du inte rå på med ett propeller byte.
Sen vet jag heller inte vad det är för båt och skrovtyp och även längd på båten.
Eller helt enkelt vikt på båten. Och hur tunga ni är som personer.
En Honda som redan har en liten kubik. Gör det inte lättare om nåt väger extra.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TulleG Visa inläggJag bara tänkte att när man e två i båten funkar det skapligt men vid tre i båten går det trögt så då tänkte jag om man med hjälp av ett propeller byte kunde få någon skillnad., tack för svaren.
Du kan däremot flytta kraften från toppfart till startstyrka eller tvärtom.
Sen är frågan om du har nog med toppfart för att kunna styra om kraften till att få upp båten i planing utan att tappa så mycket fart att du fortfarande planar med 3 pers i båten... 20hk är ju inte så mycket att spela på.
Jag tror dessvärre att det kan bli svårt att lyckas. Om du ändå vill försöka så finns det ett sätt du kan testa med och det är att köpa en propeller med ställbar stigning. Då kan du dels testa att ställa om den och om det inte funkar så har du i alla fall en reservpropeller.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggTulleG, nä så enkelt är det inte. Motorns kubik kan du inte rå på med ett propeller byte.
Sen vet jag heller inte vad det är för båt och skrovtyp och även längd på båten.
Eller helt enkelt vikt på båten. Och hur tunga ni är som personer.
En Honda som redan har en liten kubik. Gör det inte lättare om nåt väger extra.Senast ändrad av Danep; 2009-09-14, 11:03.
Kommentera
-
Jag köpte mig en båt med en 75hk honda. (har inte hunnit provkört den en pga isen)
Jag fundera på om det inte går lite för fort när man trollar?
Är det bara att byta till en mindre propeller?
Hur mycket mindre vågar man ta?
Tar motorn stryk om man kör alldeles för liten propeller?
Eller vad kan man annars göra för att få ner farten?
Står D4x12.75x17R på propellern.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 804 visningar
0 gillar
|