Motorvals problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorvals problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
    Det är ingen skitbåt du får iaf. Gubbarna som startade upp Utternbåtar ligger bakom dessa sandströmbåtar . Tyvärr gick de med i Brunswick och de skickade hela märket till Polen, trots en nyuppbyggd fabrik i skelleftehamn som klarade grymma miljökrav.

    Men moneytalks för vissa. Därför hoppas jag ingen köper en utternbåt i framtiden, vi måste värna om våra svenska företag och inte skicka all våran historia till låglöneländer som har knappt några restruktioner om miljö, arbetslagar mm !!

    Jag ser att Sandstöm kom över några formar bla gamla A51 och A56 från uttern. De heter nu classic 510 och 560 ! Fina båtar som har fått fina tester , men tyvärr dålig lösning på sidositsen , men enkelt att lösa !
    Det är snarare sandströms egna formar som uttern använt vid gjutning. Rättigheterna på 3st båtmodeller är sandström's lika så formarna.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
      har själv en Basic 460 med en 30hp evinrude och måste säga att båten är mycket trevlig att vara ute med. Stabil och går bra i vattnet.
      Då man själv inte har förmågan att sk''ta pengar så fick det bli en båt i den lägre prisklassen och än så länge är jag väldigt nöjd. Har även beställt en rostfri båge till pulpeten. Kommer bli smutt.
      Dom är väl gjorda för 20hk? Får man ha 30hk på dessa?

      Kommentera


      • #13
        En liten detalj dom många inte tänker på. Typen av båt beror på vilket vikt den tål på akterspegeln utan att sitta som en rövklådad hund. Dessutom börjar många tillverkare att ange maxvikt tillsammans med maxeffekt.

        Många rekommenderar 4-takt, själv anser jag tvåtakt på många sätt är en bättre båtmotor, speciellt dom mindre upp till 100 hk. Tohatsu gör bra motorer 2-takt insprutning med enkel tomgångsjustering i 3 steg genom att trycka på nyckeln.

        Finns inga exakta uträkningar men på ett ungefär så kan man säga att du får en lika rapp och snabb båt med 50 2takt som du får med 60-kanske 70 4takt. alt beroende på båt och om den är utlagd för den extra vikt på aktern som 4takt medför. Och 2 takt drar INTE mer bensin som vissa fortfarande påstår, många tester pekar på att det snarare är tvärtom.

        Men oavsett så får du en bra motor om du gör som tidigare sagts och glömmer kina å indien maskinerna

        Lycka till med valet, vet själv vilken vånda det kan vara.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 984 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 397 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 448 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 907 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
        414 svar
        63 416 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Arbetar...
        X