Rykande 4-taktare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rykande 4-taktare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rykande 4-taktare

    Hej,

    Är det nån som kan tänkas veta varför min yamaha F40 från 1999 ryker så mycket? Har inte rykt nämnvärt förut utan började med det under förra året.

  • #2
    är det sämre tryck i den då du gasar på eller?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kenneth.J Visa inlägg
      Hej,

      Är det nån som kan tänkas veta varför min yamaha F40 från 1999 ryker så mycket? Har inte rykt nämnvärt förut utan började med det under förra året.
      Hej Kenneth Johansson; Din Yamaha 4-taktare får antingen för mycket bränsle, oljeblandat bränsle eller så har stiften grott igen. Kolla därför stiften. Byt dem om de är sotiga och kladdiga samt se till att inte bensinslangen läcker eller glappar i anslutningarna.
      Yamaha for ever!

      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

      Ps. Fungerar inte mina råd är det dags för marindoktor Bosse Rospiggs välsignande ord. Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-03-24, 12:24.

      Kommentera


      • #4
        Dax att rengöra/kontrollera förgasare... Alltid lika kul

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kenneth.J Visa inlägg
          Hej,

          Är det nån som kan tänkas veta varför min yamaha F40 från 1999 ryker så mycket? Har inte rykt nämnvärt förut utan började med det under förra året.
          Hej!
          Man kan förminska antalet möjliga fel genom att titta/lukta på röken.
          GENRELLT för alla förbränningsmotorer gäller:

          Kolsvart rök= Ofullständig förbränning vanligtvis orsakad av för fet luft/bränsle-blandning. Kolla förgasaren samt tändstift.

          Grå eller vit rök= Vattenånga, kan i värsta fall vara topplckspackningen eller spräckt gods i topp eller block= dyrt!

          Blåaktig grå rök= Olja som förbränns ihop med bränslet, man känner på lukten att det är bränd olja. Internt oljeläckage i motorn.=Dyrt! Kan i bästa fall vara så att det fyllts för mkt olja? För du kör väl inte på oljeblandad bensin avsedd för 2-taktare?

          Lycka till.
          Senast ändrad av Loffe; 2010-03-24, 13:17.
          En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft. -G.P.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
            är det sämre tryck i den då du gasar på eller?
            Nej, det är samma ax som förut.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Kenneth Johansson; Din Yamaha 4-taktare får antingen för mycket bränsle, oljeblandat bränsle eller så har stiften grott igen. Kolla därför stiften. Byt dem om de är sotiga och kladdiga samt se till att inte bensinslangen läcker eller glappar i anslutningarna.
              Yamaha for ever!

              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

              Ps. Fungerar inte mina råd är det dags för marindoktor Bosse Rospiggs v älsignande ord. Ds.
              Tackar för svar!

              Om den får för mycket bränsle hur justerar jag det på ett bra sett, är ju 4 förgasrae på den. Vad kan ha hänt om den får i sig oljeblandat bränsle? Tankar med ren 96. Så stiften kan alltså göra så den rackarn rycker ovanligt mycket.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
                Hej!
                Man kan förminska antalet möjliga fel genom att titta/lukta på röken.
                GENRELLT för alla förbränningsmotorer gäller:

                Kolsvart rök= Ofullständig förbränning vanligtvis orsakad av för fet luft/bränsle-blandning. Kolla förgasaren samt tändstift.

                Grå eller vit rök= Vattenånga, kan i värsta fall vara topplckspackningen eller spräckt gods i topp eller block= dyrt!

                Blåaktig grå rök= Olja som förbränns ihop med bränslet, man känner på lukten att det är bränd olja. Internt oljeläckage i motorn.=Dyrt! Kan i bästa fall vara så att det fyllts för mkt olja? För du kör väl inte på oljeblandad bensin avsedd för 2-taktare?

                Lycka till.
                Röken är nog grå-vit tror jag, är ju ett tag sen jag körde med den. Hur kan man ta reda på om packningen har pajat? Är det kompretionstest som gäller då eller?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kenneth.J Visa inlägg
                  Röken är nog grå-vit tror jag, är ju ett tag sen jag körde med den. Hur kan man ta reda på om packningen har pajat? Är det kompretionstest som gäller då eller?
                  Ett kompressionstest kan säga mycket om en motors kondition. Men det är i första hand avsett för att kontrollera täthet mellan kolv och cylinderfoder, blir på sätt och vis ett mått på motorns slitage.
                  Det räcker med ett mycket litet vattenläckage in i förbränningsrummet för att det ska ryka ganska mycket. Tror att det är svårt att se ett sådant läckage mha komp.test.
                  I färkvattenkylda motorer är det enkelt att upptäcka läckage. Kylvätskenivån minskar utan något synligt läckage. Men så blir ju inte fallet här.
                  Så länge motorn går som den ska och inte drar mer soppa än normalt kanske det inte finns ngn anledning att oroa sig? Beror ju iofs på hur mykt det ryker?
                  Ryker den lika mycket när du kör fullt, eller avtar det när motorn blivit ordentligt varm?
                  En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft. -G.P.

                  Kommentera


                  • #10
                    Antar att du har bytt bensin? Kondensvatten i tanken är en av de vanligaste orsakerna till problem.
                    Senast ändrad av prylis; 2010-03-24, 15:10.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 987 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 416 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X