10hk exakt samma motor som 15hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10hk exakt samma motor som 15hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 10hk exakt samma motor som 15hk?

    Jag hörde ryktas om att om man byter ut insugningsröret på en 10hk motor så får den samma effekt som en 15hk motor. Kan detta verkligen stämma?
    Iofs så skiljer det ofta bara någon tusenlapp mellan dessa två och vikten är ungefär den samma på motorerna.

  • #2
    är det inte förgasaren dom byter. jag skulle köpa en 30 hk men dom hade bara en 25 men dom bytte en del så dom sa att det var en 30 hk. så jag betalade för en 30 fast det stod 25 på kåpan

    Kommentera


    • #3
      Det är olika beroende på märken.

      vissa har t.ex bara en stoppklack till spjället/spjällen i förgasaren/na

      Kommentera


      • #4
        Det är ofta så att två närliggande motorer i storlek är samma motor igentligen den mindre kan man säga är strypt .Om man lusläser tillverkarnas brochyrer så kan man se att cylindervolym och vikt är samma på tex 6 och 10 hästars motor och sen på kanske 15 och 20 hästars .
        "HalvDan var här"

        Kommentera


        • #5
          När jag ställde denna fråga om Honda 10-15 hk fick jag svaret att det var olika kamaxlar. Frågade en bekant på en oberoende båtfirma.
          Men har även hört samma som en del säger här, att det på en del motorer är en ganska enkel operation...
          Sen kan man ju undra om man måste byta propeller om man lyckas?
          Är det nyköp vi snackar om är det ingen tvekan, köp den motor du vill ha utan att chansa på att det går att uppgradera.

          Jag har av olika skäl gått den långa vägen med mina motorbyten: Honda 6hk till Honda 10hk till Mercury 15hk, på en tidsperiod av 5 år, varje byte har kostat mig i runda slängar 10` alltså, köp rätt motor direkt!

          Kommentera


          • #6
            Tack för era svar.

            Undrar över en annan sak. Kikade på en båt som får ha max 10hk. Många 10hk motorer väger lika mycket som 15hk.
            Viktmässigt skulle det funka lika bra med 15hk på en sån båt. Men det kanske inte är vikten dom tänker på när de sätter gränsen?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              vissa kan ha max 10 med rorkult medans samma båt med styrpulpet är godkänd för 20 hk
              Det där har jag undrat över länge. Varför är det den skillnaden bara för att det är rorkult eller styrpulpet?

              Kommentera


              • #8
                Kan nog så vara. Även om skillnaden mellan båten och bilen där är aningen stor

                Båten jag på sista tiden varit inne på är Sandström Basic. Men jag har ingen aning om hur dom är att köra med. Hur skrovet är utformat eller någonting.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 986 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 399 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 448 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 907 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 416 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X