Honda vs Yamaha vs Mercury - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda vs Yamaha vs Mercury

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Honda vs Yamaha vs Mercury

Jag har kikat lite på en 15hk motor. Den ska vara 4-takt.
    I vilken ordning skulle man kunna sätta dessa när man tänker på bäst motor?

Min rankig är följande Yamaha (partisk för jag kör sån själv), Suzuki, Honda och Mercury.

Men alla är idag väldigt bra så lika viktigt är att titta på vilket fabrikat du har närmast till en ÅF och auktoriserad serviceverkstad för det krävs att motorn servas av sådan för att garantin ska gälla och det är väl 3 år på dessa kanske tom 5 på någon så glöm inte att kika på det också!

Kommentera

Jag har nog ungefär lika långt till alla tre.

Det finns ingen anledning att välja Honda Före Yamaha? Jag tror Hondan har powertilt eller vad det heter men Yamaha ska väl vara rätt så ledande har jag fått för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
        Jag har nog ungefär lika långt till alla tre.

Det finns ingen anledning att välja Honda Före Yamaha? Jag tror Hondan har powertilt eller vad det heter men Yamaha ska väl vara rätt så ledande har jag fått för mig.
        Yamaha finns i olika varianter om jag minns rätt med eller utan trim/tilt så det ska du kunna välja efter önskemål och det är klart smidigt att ha, hade inte det på förra motorn på lill bustern och saknade det något hemskt främst när det var dags att smyga in i grundvikar så välj med!

Finns gott om både Yamaha och Honda i mitt område men hittils har jag bara hört om några få som fått motorras men det har varit Honda allihopa, kan vara tillfällihgheter eller något annat kan inte säga 100% men det känns iaf för mig tryggt med Yamaha fyrtaktare

Kommentera

Också partisk: Jag har en Mercury 15hk elstart från förra året, vibrerar, ryker, taskigt lågvarv, köp en japan...
          Har haft Honda tidigare, inte 15hk dock, och de var kanon, tror Yamaha är minst lika bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
            Jag har kikat lite på en 15hk motor. Den ska vara 4-takt.
            I vilken ordning skulle man kunna sätta dessa när man tänker på bäst motor?
            Hej Nicke Karlsson;

Jag har sedan tolv år tillbaka en 15 hkr Yamaha 4-taktsmotor som separat trollingmotor Side-By-Side på akterspegeln med en 150 hkr Yamaha 2-taktsmotor som transportmotor på min Buster Magnum. Min 15 hkr Yamaha har fått gå under många, långa pass mellan 500 och 800 timmar/år vid trolling efter Gös, Lax och Öring i svenska insjöar och i Östersjön samt även efter Sej och andra stridbara fiskarter i Atlanten. Var 150:e timme byter jag motorolja och oljefilter. Stift byter jag en gång per fiskesäsong och impeller byter jag vartannat år på min 15 hkr Yamaha.

Före Yamaha körde jag med Evinrude och Johnsons motorer. De var betydligt törstigare och krävde tätare serviceintervaller än dagens Yamahamotorer.

Flertalet av krånglande motorer där jag varit med och fiskat ombord och som använts under senare år har till 90 % varit Honda. Förr representerades krångelmotorerna av Archimedes Penta och Mac Culloch. Jag undrar om inte 90 hkr Honda 4-takts utombordarn egentligen är en gammal Civic-motor?
            Yamaha for ever!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hellas Visa inlägg
              Också partisk: Jag har en Mercury 15hk elstart från förra året, vibrerar, ryker, taskigt lågvarv, köp en japan...
              Har haft Honda tidigare, inte 15hk dock, och de var kanon, tror Yamaha är minst lika bra.

Du har en japansk motor. Mindre Mercurymotorer er produsert av Tohatsu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Nicke Karlsson;

Flertalet av krånglande motorer där jag varit med och fiskat ombord och som använts under senare år har till 90 % varit Honda. Förr representerades krångelmotorerna av Archimedes Penta och Mac Culloch. Jag undrar om inte 90 hkr Honda 4-takts utombordarn egentligen är en gammal Civic-motor?
                Yamaha for ever!
                Old Firehand
                Kul att du nämner just Hondas 90 hk, grannen hade en sån och jodå det är en Civic motor i marinversion, (de större har Accord motorer) den gick bra de första åren sedan kom problemen och den 9.e säsongen efter X antal verkstadsbesök gav den upp helt, bara dog så byte blev nödvändigt och då valde han en Mercury Optimax 115 hk istället, vilket var ett klokt val på den båten.

Vet iaf två Honda 45 hk i området som rasade totalt efter 6-8 år, har inte hört det samma om Yamaha och enligt killarna på varvet som jag känt i +30 år nu så är dessvärre Honda överrepresenterade när det gäller problem, men så länge de går så är de väldigt tysta och snåla men det hjälper ju föga om livslängden är kort.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Nicke Karlsson;

Jag har sedan tolv år tillbaka en 15 hkr Yamaha 4-taktsmotor som separat trollingmotor Side-By-Side på akterspegeln med en 150 hkr Yamaha 2-taktsmotor som transportmotor på min Buster Magnum. Min 15 hkr Yamaha har fått gå under många, långa pass mellan 500 och 800 timmar/år vid trolling efter Gös, Lax och Öring i svenska insjöar och i Östersjön samt även efter Sej och andra stridbara fiskarter i Atlanten. Var 150:e timme byter jag motorolja och oljefilter. Stift byter jag en gång per fiskesäsong och impeller byter jag vartannat år på min 15 hkr Yamaha.

Före Yamaha körde jag med Evinrude och Johnsons motorer. De var betydligt törstigare och krävde tätare serviceintervaller än dagens Yamahamotorer.

Yamaha for ever!
                  Old Firehand

Old Firehand: Detta låter väldigt allvarligt att Hondas motorer är så dåliga. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad för typ av krångel Hondamotorerna varit behäftade med.

Kommentera

Vad vet jag men. Har haft en yamaha F40 årsmodell 04, skar på den övrecylindern efter 400 timmar. Fick byta block och hela skiten, på garanti som turvar, Samma motor rasade powertrimmen och stryboxen under första året. Innnan det hade vi en F25 yamaha som också bara strulade. läckte olja rystade, startade dåligt tog in vatten i vxlhus mm, dock var allt strul under första året så allt gick på garantin men tråkigt som fan ändå,
                    Men jag åker fortfarande yamaha och har en f50 från 07 nu som gått 640 timmar utan strul.
                    så mitt råd köp den motor som väger minst och där du kan få hjälp med service och sånt på ett smidigt sätt.
                    Varning: Fiske är beroendeframkallande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv