Rigglängd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigglängd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rigglängd

vilken sorts rigg bör jag ha till min flipper 450 katamaran?
    motorn jag har gick sönder så pass att jag måste köpa en ny, bättre begagnad, tror det är en kortrigg på den ja har nu, en suzuki dt25c -95. men ska väl ha kort rigg till båten tänker ja? har lånat en johnson 20 hk med långrigg men den vill mest gräva ner sig tycker jag.

Mät akterspegelns höjd från den övre kanten ner till kölen. Mät på mitten av
    akterspegeln. Är måttet närmare 381mm (15") är det kort rigg, är det närmare
    508mm(20") är det lång rigg.

Kommentera

tackar, läste i nån tråd här förut hur man skulle kolla det men då förstod ja inte men detta va ett enkelt sätt att se.

Kommentera

Hej,

Har en likadan båt, men modellen mindre. Frågorna torde vara desamma. En Evinrude 9,9 med kort rigg gick inte alls bra trots att det var sagt att det var den rätta. Då vi hörde oss för sades det att båten från början såldes med en specialanpassad motor för skrovform och akterspegelshöjd, det ger jag inte mycket för...

Vi provade med en annan stigning på propellern då den som satt på inte var original. Dessutom höjde vi akterspegel något. Nu går den som ett spjut. Så testa en annan "sportigare"(Svårt det där med stigningar, hur man refererar till vinklar osv tycker jag, men Eino har säkert bra svar) stigning på propellern om det inte går bra med kort rigg. Lycka till!

Ps. Jag inser att jag bara skrev ner en redoörelse för de frågor vi hade när vi fixade båten, men kort rigg skall det vara. Ds.
        Senast ändrad av huckleberry; 2010-06-24, 10:29.

Kommentera

akterspegeln va 400 mm ganska precis.

Kommentera

Om man vill få ut max prestanda från motorn, så måste man först hitta
            den optimala monteringshöjden och sedan hitta rätt propeller. Anledningen
            är att motorn alltid ska vara inom det optimala varvtalsområdet för att ge
            den bästa toppfarten och ekonomin, och ännu viktigare, för att den inte ska
            slitas ut i förtid. Rätt monteringshöjd får man prova sig fram till då båtarna
            och motorerna skiljer sig åt. En bra utgångspunkt är antiventilationsplattan
            i höjd med båtens köl. Om propellern inte ventilerar(varvtalet ökar men inte
            farten pga propellern suger luft) så kan man höja motorn tex 20mm och
            testa igen. När propellern börjar ventilera sänker man motorn till närmaste
            läge där ventileringen upphör. Propellern väljs så att man uppnår maxvarv
            med den lasten båten kommer att köras med för det mesta. Även här är
            det bäst att testa sig fram. Om det tar lång tid att komma i plan, kan man
            testa med en fyrbladig propeller som greppar bättre på lägre varvtal.
            Men fråga alltid någon kunnig handlare innan du köper en ny propeller.

Kommentera

Hur gick det med rigglängden?

Fick du någon ordning på rigglängd och propeller till din Flipper 45? Jag har samma typ av båt och ska skaffa en begagnad Mercury 35 - 50 hk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              23 463 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv