Har jag problem med min motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag problem med min motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har jag problem med min motor?

Hej!

Nu har man gått och blivit båtägare! Har köpt en ryds 500 ht med en 60 hk yamahamotor (båt från -90 och motor från -91).

Motorn blandar oljan med bränslet själv (autolube) och nivån minskar i oljetanken vid körning.

Det eventuella problemet är att även när oljetanken är full visar nivåmätaren vid ratten gult, alltså "fyll på olja". Mätaren har tre lägen grönt gult och rött, rimligen borde den visa grönt när tanken är full, men icke.

Är det här ett problem? Jag tänker att det kan vara något strul med en givare i oljetanken eller nåt sånt? Det här är min första båt och jag har ingen direkt erfarenhet av att skruva med motorer så alla tips och förklaringar mottages tacksamt!

/Lars

Ursprungligen postat av larsak Visa inlägg
    Hej!

Nu har man gått och blivit båtägare! Har köpt en ryds 500 ht med en 60 hk yamahamotor (båt från -90 och motor från -91).

Motorn blandar oljan med bränslet själv (autolube) och nivån minskar i oljetanken vid körning.

Det eventuella problemet är att även när oljetanken är full visar nivåmätaren vid ratten gult, alltså "fyll på olja". Mätaren har tre lägen grönt gult och rött, rimligen borde den visa grönt när tanken är full, men icke.

Är det här ett problem? Jag tänker att det kan vara något strul med en givare i oljetanken eller nåt sånt? Det här är min första båt och jag har ingen direkt erfarenhet av att skruva med motorer så alla tips och förklaringar mottages tacksamt!

/Lars
    Hej Lars Karlsson;

Eftersom din 2-takts Yamaha 60 hkr utombordare är 20 år gammal skulle jag i dina kläder demontera autolube-funktionen och blanda 1,5 % Castrol Biolube 2-taktsolja direkt i tanken. Då minskar du risken att motorn skär ihop, eftersom motorn alltid får smörjning med rätt mängd olja i bränslet. På så sätt kan du kanske hålla motorn vid liv i tio år till.... Det är ju en Yamaha.
    Yamaha for ever!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej Leif Engström!

Tack för tipset. Är det så illa att autolube har lagt av? Är det ett problem om jag skulle behålla autolube-systemet och ändå börja blanda i olja i bensinen? Eftersom nivån i oljetanken minskar bör det ju åtminstone smörja lite den vägen?

/Lars

Kommentera

Hej Lars Karlsson;

Eftersom din 2-takts Yamaha 60 hkr utombordare är 20 år gammal skulle jag i dina kläder demontera autolube-funktionen och blanda 1,5 % Castrol Biolube 2-taktsolja direkt i tanken. Då minskar du risken att motorn skär ihop, eftersom motorn alltid får smörjning med rätt mängd olja i bränslet. På så sätt kan du kanske hålla motorn vid liv i tio år till.... Det är ju en Yamaha.
        Yamaha for ever!

Old Firehand
        Har inte varit speciellt överens med dig i andra ämnen Firehand men måste säga att du har helt rätt i detta. Dom tidiga autolube kopplade vi ur redan när de va nytt.

En liten pettitess bara, blanda hellre 2 %. OK jag vet miljön men lite marginal kan va bra samt att det är snarare positivt med lite mer. Det är inte så kinkigt du får tom. hur konstigt det än låter bättre effekt med mer olja.

Tack för tipset. Är det så illa att autolube har lagt av? Är det ett problem om jag skulle behålla autolube-systemet och ändå börja blanda i olja i bensinen? Eftersom nivån i oljetanken minskar bör det ju åtminstone smörja lite den vägen?

/Lars
        Gör som Firehand säger, koppla ur det och strunta i den. med olja i bränslet har du den smörjning motorn ska ha. Dom gamla autolube va inget att lita på. va glad att din motor lever än. Tänk dig om ditt givarfel varit åt andra hållet ? Tanken tom men inget larm ? Ingen smörjning ingen motor.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Instämmer här med. Hoppas bara att din motor inte redan fått känna av problemet redan.
          Ta ett kompprov, så att du ser att det inte skiljer för mycket mellan cylindrarna.
          Eller att alla cylindrarna ger för lågt komp. Har den redan fått kånning av för dålig smörning.
          Då kan det blivit slitningar i cylindarna.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hej Leif Engström!

/Lars
            Hej Lars "Larsak" Karlsson;

Att jag föreslog 1,5 % Castrol Biolube 2-taktsolja direkt i tanken är för att jag via båttävlingsåkare som Carl-Gunnar "Cagge" Höglund och Mikael "Micke" Hammarstedt har lärt mig att Castrol Biolube smörjer bättre än många andra 2-taktsoljor. Castrol själva säger också att det räcker med 1,5 % Biolube i tanken för att ha fullgod smörjning utom vid extremt höga varv som under båttävlingar. Vid hastighetstävlingar rekommenderas 4 % Castrol Biolube.

Lite kuriosa: Carl-Gunnar "Cagge" Höglund http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm och Mikael "Micke" Hammarstedt http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm i Team Saida vann sin klass i Roslagsloppet många år i rad och har även blivit svenska mästare flera gånger.
            Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand

Kommentera

Tack så mycket för svar allihop, det låter ju som det är vettigast att strunta i autolube-systemet och blanda själv.

Funkar att det att börja blanda in 2 % i bränslet och bara låta autolube-systemet var tills den tanken gått tom? Det borde ju bli lite för mycket olja ett tag, men det kanske inte är hela världen?

Sen nästa fråga, hur besvärligt är det att koppla ur systemet? Räcker det med ett tömma det och koppla bort givaren som ska larma när tanken är tom eller måste man göra något mer?

/Lars - som aldrig meckat båtmotorer

Kommentera

Tack så mycket för svar allihop, det låter ju som det är vettigast att strunta i autolube-systemet och blanda själv.

Funkar att det att börja blanda in 2 % i bränslet och bara låta autolube-systemet var tills den tanken gått tom? Det borde ju bli lite för mycket olja ett tag, men det kanske inte är hela världen?

Sen nästa fråga, hur besvärligt är det att koppla ur systemet? Räcker det med ett tömma det och koppla bort givaren som ska larma när tanken är tom eller måste man göra något mer?

/Lars - som aldrig meckat båtmotorer
                Hej igen Lars Karlsson;
                Ursäkta att jag skriver som en gammal magister, men kör inte tills tanken gått helt tom! På botten av tanken samlas med tiden kondens och skräp och ingen flercylindrig båtmotor mår bra av att köras med kondens och färgflagor i munstycken och förgasare. Fyll alltid på ny bensin när du har cirka 1/4 tank kvar. På hösten kan du skaka runt de sista litrarna ordentligt och tömma tanken samt låta den stå tom och torr över vintern utan gammal bensin.
                Av egna misstag lär man sig bäst!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej igen Lars Karlsson;
                  Ursäkta att jag skriver som en gammal magister, men kör inte tills tanken gått helt tom! På botten av tanken samlas med tiden kondens och skräp och ingen flercylindrig båtmotor mår bra av att köras med kondens och färgflagor i munstycken och förgasare. Fyll alltid på ny bensin när du har cirka 1/4 tank kvar. På hösten kan du skaka runt de sista litrarna ordentligt och tömma tanken samt låta den stå tom och torr över vintern utan gammal bensin.
                  Av egna misstag lär man sig bäst!
                  Old Firehand
                  Hehe det är ingen fara, när man inte kan något är det ofta en gammal magister man behöver. Dock syftade jag på oljetanken till autolube-systemet och inte på bensintanken i det här fallet...

/Lars

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  23 547 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv