Motorn dör (fabriksny Tohatsu 2,5 4-takt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn dör (fabriksny Tohatsu 2,5 4-takt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorn dör (fabriksny Tohatsu 2,5 4-takt)

    Jag har precis köpt mitt livs första båtmotor, en fabriksny Tohatsu 2,5 4-takt, och efter bara någon vecka börjar jag redan få problem. Hittills har jag bara kört den på låg fart (på sin höjd halvt gaspådrag) och inte några längre sträckor men idag började problemen. Puttrar fram i godan ro (ca 2/5 gaspådrag) när motorn plötsligt dör. Inga problem, det visade sig vara slut på bensinen (för övrigt endast andra gången jag fyller på bensin i motorn, första gången var när jag hängde på motorn, så ny är den alltså). Pytsar i 1 liter bensin och puttrar vidare i kanske 5 minuter när motorn dör igen. Jag tyckte den gick lite ojämt de sista minuterna, ungefär som att den tappade drivkraften någon sekund då och då, men tänkte inte direkt på det.

    Alltså, motorn tvärdör. Jag kollar så bensinkranen är påvriden och att luftskruven på tanken är öppen och får igång motorn igen efter några drag med startsnöret. Drar vidare och tycker igen att motorn ibland "tappar sugen" och efter kanske 10 minuters körning på 2/5 gaspådrag dör den igen. Väntar några minuter, får igång den och efter en liten stund dör den igen.

    Motorn är alltså helt frabriksny, har helt ny olja och helt ny bensin. Den dör lätt på tomgång men det har jag inte sett som ett direkt problem då jag antar att tomgången går att justera (har bara inte kommit mig för än) men att den dör under körning är väldigt störande.

    Någon som har några idéer?

    /Anders
    Senast ändrad av Dogday; 2010-07-10, 20:54.

  • #2
    motor

    det är väl bara att åka och lämna tillbaks.

    Kommentera


    • #3
      Visst, det går ju men idealet vore ju om man kunde fixa det utan att dra tillbaka motorn.

      /Anders

      Kommentera


      • #4
        Nåt elektriskt under kåpan mår kanske pyton av den extra värmen.
        Fast det är ju inte normalt i vicket fall som helst. Låter ju som om den inte får bensin.
        Låter som du har tanken med bensin uppe på motorn. Eftersom den lägger av när du gasar och kör.
        Har det inget med tomgång att göra. Är svårt att peka ut exakt vad som är fel på din motor.
        Att den inte får bensin tillräckligt är nog den enda slutsatsen man kan dra.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #5
          Tja...

          Dör den som att du vrider om nyckeln och stänger av eller hostar den tills den dör?

          Får den inte nog med bränsle, brukar den hosta, annars är det förmodligen elektriskt. Kolla efter vattenläckage! Får du vatten i fördelardosan, dör den direkt. Är det dock väldigt lite, lär det torka ut snabbt och motorn går igång igen. Efter ett tags drift lär det läcka mer vatten och motorn dör igen... osv...
          Senast ändrad av Totte; 2010-07-11, 09:36.

          Kommentera


          • #6
            Detta var något nytt,vatten i fördelardosan...
            Har ägt ett femtontal utombordare från 2,5 till 90 hästar men ingen med fördelardosa...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Så motorn kan ha fått värmeslag? I såna fall borde motorn piggna till i takt med att värmen försvinner och det vore ju en lättnad om det vore på det sättet!

              Motorn tvärdör. Inget hostande eller spottande utan den går från fullt varv till noll på någon sekund.

              Tack för förslagen hittils!

              /Anders

              Kommentera


              • #8
                Bara en idé. Kolla så att luftskruven verkligen fungerar. Någon packning kanske har fastnat.

                Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

                Kommentera


                • #9
                  Bra idé. Jag ska ut några timmar idag så jag ska kolla så luftskruven funkar som den ska.

                  /Anders

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej
                    Har haft 2 problem med fabriksnya motorer. I ena fallet var det kondensvatten i bränsletanken som gjorde att motorn stannade. Med då tvärdör den inte utan går extremt ojämnt för att stanna då och då. I det fallet förgasarmotor så gick att tömma kopparna. Nog mycket värre med insprutningsmotor...
                    I andra fallet var det en 4-hästars Suzuki där soppaslangen låg i kläm inuti motorn. Tog låååååååång tid att hitta. Slangen låg i en 90-graders böj och slangen vek sig och strypte soppatillförseln.
                    Ang eventuella värmeproblem så tror jag inte på det förutsatt att den får ordentligt med kylvatten. Sverige inte speciellt varmt jämfört med andra länder där motorn säljs.
                    Lycka till med felsökningen.
                    Då det är en ny motor hade jag lämnat tillbaks och bytt direkt. Framförallt när det är en liten motor som är lätt att flytta.

                    /R

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X