Vibrationsproblem i gammal Minn-Kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vibrationsproblem i gammal Minn-Kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vibrationsproblem i gammal Minn-Kota

Hej.
    De senaste fisketurerna jag varit ute på har jag haft problem med min ca 10 år gamla elmotor, på vissa växlar vibrerar som skapar vibrationer i skrovet som låter ganska mycket. Sista resan tog vi av propellern och kollade vad som satt bakom, där var bara 2 mindre skruvar jag inte hade nyckel till, så vi satte på propellern igen och spände inte stenhårt.
    Då försvann problemet med oljud, frågan är om problemet är borta för evigt eller om jag ska försöka skicka in den på service nånstans. Ett annat orosmoln var att det såg ut att ha varit lite rostvatten bakom proppellern trots att brytpinnen och skruvarna är rostfria.
    Motorn är en liten Yamaha elmotor stansad med Minn-kota lite här och var köpt på en mässa för drygt 10 år sen så det kan vara lite jobbigt att hitta kvitto och återförsäljare.
    Räcker det att plocka isär den hemma och byta ut slitdelar o fetta in lite? finns det slitdelar? vem är återförsäljare av Minn-kota i Malmöområdet?
    mvh
    Per

jad som är fel på din motor vet jag inte.. men sportfiskegiganten är återförsäljare till minn kota. köpte själv min hos dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
      Hej.
      De senaste fisketurerna jag varit ute på har jag haft problem med min ca 10 år gamla elmotor, på vissa växlar vibrerar som skapar vibrationer i skrovet som låter ganska mycket. Sista resan tog vi av propellern och kollade vad som satt bakom, där var bara 2 mindre skruvar jag inte hade nyckel till, så vi satte på propellern igen och spände inte stenhårt.
      Då försvann problemet med oljud, frågan är om problemet är borta för evigt eller om jag ska försöka skicka in den på service nånstans. Ett annat orosmoln var att det såg ut att ha varit lite rostvatten bakom proppellern trots att brytpinnen och skruvarna är rostfria.
      Motorn är en liten Yamaha elmotor stansad med Minn-kota lite här och var köpt på en mässa för drygt 10 år sen så det kan vara lite jobbigt att hitta kvitto och återförsäljare.
      Räcker det att plocka isär den hemma och byta ut slitdelar o fetta in lite? finns det slitdelar? vem är återförsäljare av Minn-kota i Malmöområdet?
      mvh
      Per
      Hej Per Porshall;

Yamaha elektriska fiskemotorer har alltid tillverkats av Minn Kota Electric Fishing Motors Inc. i Minnesota. Skruvarna du nämner är troligtvis sammandragningsbultarna som håller ihop främre motorkupan, mellandelen och bakre delen med axeltätning. Motoraxel med rotor är lagrad i främre motorkupan och går igenom de tre motordelarna och slutar bakom propellern.

De vibrationer du nämner kan orsakas av att kolborstarna är slitna, propellern är skadad, motoraxeln har fått en axiell eller radiell törn eller så kan du helt enkelt ha sänkt ner motorn för långt ner under akterspegeln så att vibrationer uppstår. Bästa vertikala gångläget för din elektriska fiskemotor är när du sänker ner motorn till den nivå där propellern slutar sörpla luft.

Du kan ju ringa till Arne Sparrholm, Sparrholms i Malmö och fråga vad de vill ha för att funktionstesta din Yamaha elmotor.

Nu i torsdags eftermiddag 18/8 2011 var det en kund som köpt en MINN KOTA 65A år 1974 som beställde en ny 5-hastighetsomkopplare samt en Fram-Fri-Backomkopplare (för säkerhets skull) till sin elektriska fiskemotor...och den hade aldrig krånglat tidigare under 36 års drift.

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2011-08-20, 12:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
      31 svar
      22 812 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg nivv
      av nivv