Trailerlås hemmabygge.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerlås hemmabygge..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailerlås hemmabygge..

Ett litet tips på trailerlås, väldigt enkel konstruktion.

Var inte sugen att slänga tusenlappar på ett ok lås till trailern så var ut i verkstan idag och slänge ihop ett i syrafast.. Hade allt liggandes hemma utom 50mm dragkula som kostade 90:-. Klass 3 kättingen låser jag i bilen när båten ligger i vattnet. Lite bökigare blir det än ett lås som kan vara monterat vid transport men å andra sidan blev det nästan gratis. Det som kanske kommer kosta mig nån krona till är knäckmuttrar till kulhandsken.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	784,0 KB
ID:	1829982

Hoppas inte att tjuven har bågfil med sig och sågar in mot hålet och vänder låset och sågar av skjutregeln från andra hållet
    Eller har ett drag och två skiftnycklar med sig

Du hade kunna svetsat dit en plåt över låset som förhindrar detta
    Bifogade filer
    Senast ändrad av vanheden; 2014-05-12, 21:10.

Kommentera

Bågfila vad som ser ut å vara 3mm rostfritt, där har man ju hela semestern räddad för
      Det lär ju ta 4 veckor å göra det
      Sen sa han ju att han skulle fixa knäckmuttrar. Då hjälper de inte ens me 10 skiftnycklar.

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
        Hoppas inte att tjuven har bågfil med sig och sågar in mot hålet och vänder låset och sågar av skjutregeln från andra hållet
        Eller har ett drag och två skiftnycklar med sig

Du hade kunna svetsat dit en plåt över låset som förhindrar detta
        Funderade faktiskt att modifiera med hus till låset,en lite annan lösning som hindrar bultsax. Men som någon skrev, 5cm/4mm syrafast tar en stund med bågfil. Skiftnycklarna kan dom försöka med då det kommer sitta knäckmuttrar.. Men det går inte att stoppa alla vill dom verkligen ha släpet så har dom nog utrustning att själa det med. Huvudsaken jag inte ger bort det gratis!

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
          Bågfila vad som ser ut å vara 3mm rostfritt, där har man ju hela semestern räddad för
          Det lär ju ta 4 veckor å göra det
          Sen sa han ju att han skulle fixa knäckmuttrar. Då hjälper de inte ens me 10 skiftnycklar.
          Det kan ju vara knepigt för vissa även om de vore svart om man inte kan hantera verktyg
          Såg inte de med knäckmuttrarna....

Kommentera

Som jag skrivit tidigare: Våra trevliga kamrater från öster fryser sönder motorlåsen när de är på sina insamlingsturneer. Kan säkert användas även på kärrlås. Så det viktiga är att ha något som försäkringsbolaget godkänner NÄR tjuven slagit till... Men visst, ju jävligare det är för långfinger ju bättre.

Kommentera

Precis.. Nu har jag inte så stor båt så försäkringsbolaget kräver bara klass 2 lås men man försöker ju göra det så jävligt som möjligt Nu ligger låset på verkstadsbänken igen för mod 2.0 blir hus över bygeln som skydd för bultsax och slägga. Sedan har jag nog gjort det jag kan utan att gå till överdrift..

Kommentera

jag gillar ditt lås som fasen. fint hantverk.

sorgligt nog är det ju så att de spelar ingen roll hur mycket man än låser något ifall tjuven verkligen vill ha saken.
                har sett många exempel på det. senast när en snubbe i byn som kör cross på SM nivå blev av med 2 crossar. dom bröt upp 2 portar och kapade godkänd klass 3 kätting.
                eller på jobbet när dom gjorde inbrott och bröt upp ett kassaskåp med slägga, huggmejsel och en fet skiftnyckel.

Kommentera

Nä vill dom ha det så tar dom det tyvärr, men man kanske klarar Kleti och Peti pundare med kofot och bultsax iaf såg föresten idag att liknande lås går att köpa, hoppas jag inte brutit mot några patent!

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	62,7 KB
ID:	1773504
                  Senast ändrad av krisseh; 2014-05-13, 20:45.

Kommentera

Glöm inte att låsa fast båten hemma, annars är det bara att hänga fast trailern i bilen och rulla iväg!
                    Brukar komplettera med en kedja grön fälgenpå trailern.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X