inställning båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

inställning båttrailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• inställning båttrailer

Hej
    Köpte en easyline es0500 på bauhaus till min oskwig 440s aluminiumbåt.

Det jag undrar är hur man ställer in trailern på bästa sätt för min båt. Jag har förstått att båtens vikt ska vila på kölrullarna. Jag har en rulle fram som verkar fast position på. Kölrullen bak är dubbel och går att vicka på. Är det meningen att den ska vicka för att den ska följa med båtens vinkel när den läggs i eller ska jag dra åt skruvarna så att den ligger i linje med den främre rullen så att båtens vikt hamnar jämnt över rullarna.

Likadant med stödhjul. Dessa går också att vicka på. Ska dessa dras åt så de ligger fast? Vart på trailer ska dessa sitta? Just nu har jag dom i linje med den bakre kölrullen.

Bilder finns
    tacksam för svar

"Vaggan i bak ska vicka och följa båten när Du drar upp och lägger i så ska sitta så som den gör, sidorullarna får Du justera i längdled och höjd så de stöder båten så bra som möjligt när den ligger uppe på trailern.

Att de kan vicka är för att de ska kunna röra sig när Du drar upp eller släpper i båten så det inte nyper eller skadar båten så lås inte vickningen på dem utan bara placera dem rätt!

Kommer säkert fler tips från trailerproffsen så Du får hel koll på detta.

Kommentera

Jag är absolut inget trailerproffs men håller med rospigg till 100% då jag själv har ställt in det så på min trailer och det funkar kalasbra.

Kommentera

Min båt är 1.60 bred över relingen och 1.20 längst ner på skrovet. Mellan stänkskärmarna på trailern är det 1.16. Jag måste då komma över stänkskärmarna med båten och för att göra detta kommer jag inte att ha nytta av kölrullen där bak utan måste lyfta upp båten med hjälp av stödhjulen. Jag är dock orolig stödhjulen ska trycka upp aluminiumet.

Kommentera

Du får nog lägga upp en bild eller skriva vad du har för båt..
          Låter otroligt om du måste upp över skärmarna..

Kommentera

lite bilder

Kommentera

Tråkigt nog är den båten och den trailern inte bästa kombon.
              Nu ver jag inte hur båten ser ut längre fram men är den hyffsat plattbottnad skulle kanske en trailer med fildklädda plankor va ett bättre val. Typ jänketrailers. Du kan ju modda din trailer åt det hållet. Sen kan du ju se över hur skärmarna sitter.. Du kanske kan sänka skärmarna och tjäna nån cm där..
              Bifogade filer

Kommentera

om jag höjjer vaggan där bak till ett fast läge på topp så är hag nog förbi stänkskärmarna. Dock förlorar jag vaggandet och vad skulle det isåfall innebära vid av och på trailning?

Kommentera

Ursprungligen postat av SUPfisher Visa inlägg
                  om jag höjjer vaggan där bak till ett fast läge på topp så är hag nog förbi stänkskärmarna. Dock förlorar jag vaggandet och vad skulle det isåfall innebära vid av och på trailning?
                  Vaggan där bak ska röra sig, för att som Rospigg skriver tidigare, följa båtens rörelser när du sätter i eller tar upp båten. Behöver du höja vaggan så får du göra det genom att lägga emellan ramen och vaggan, om inte vaggan går att justera i höjdled.

Om skärmarna är ett problem, så hade jag börjat med att sänka dom. Fattar inte varför dom sitter 2 dm ovanför hjulen?

Kommentera

mm ok. min 30 kärra har fast kölrulle där bak utan vagga. Har aldrig varit problem med trailning av båt. Har de flesta trailers vagga därbak?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X