Vinterdäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterdäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterdäck

Behöver köpa nya däck till bilen!
    Frågan är om jag ska ha friktions- eller dubbdäck?
    Är trollingfiskare och behöver således kunna ta mig upp ur ramper även vintertid. Om inte annat så känns iaf dubbdäck som det tryggaste alternativet. Dock är den sträcka jag kör med båten mycket kort i förhållande till hur mycket jag kör totalt. Det är med denna anledning jag tvekar i valet av däck.
    Finns det någon här som drar trailer med friktionsdäck på bilen och kan tala om hur det fungerar?

Tack på förhand!

//Johnsson

Om du inte hade trailat båt på vintern, hade du då köpt friktionsdäck?

Om svaret är ja, köp friktionsdäck. Och samtidigt köper du ett par snökedjor som du tar på vid sjösittning och torrsättnig. Så hade ifall jag resonerat...
    "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Utan att någonsin ha ens trailat en båt kan jag säga att friktionsdäcken är bättre så länge det inte är is på rampen. Är det is på rampen och den lutar brant är frågan kanske: ska jag lägga i båten överhuvud taget. Själv kör jag med dubb på vintern, känns bäst så.

Kommentera

Jag resonerar såhär:

Bor du norrut? Ligger det mkt snö och is på vägarna under vinterhalvåret?
        Har du antispinn/antisladd på bilen?

Jag personligen har kört med friktionsdäck i tre vintersäsonger nu, kommer aldrig gå tillbaka till dubbade.
        Inga problem att rampa för min del, men undviker att lägga i när det är blankis på rampen. Även dubb gör sig inte jättebra när det är isig ramp. Bättre med snökedjor då.
        ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
          Jag resonerar såhär:

Bor du norrut? Ligger det mkt snö och is på vägarna under vinterhalvåret?
          Har du antispinn/antisladd på bilen?

Jag personligen har kört med friktionsdäck i tre vintersäsonger nu, kommer aldrig gå tillbaka till dubbade.
          Inga problem att rampa för min del, men undviker att lägga i när det är blankis på rampen. Även dubb gör sig inte jättebra när det är isig ramp. Bättre med snökedjor då.
          Hmmm. Tål att tänkas på. Vad vinner du förutom mindre däckljud, drar den mindre?
          Jag har både riktig fyrhjulsdrift och antisladd, kanske skulle gå med friktion då.

Kommentera

Tack för svaren!
            Fiskar mest i Vättern. Har antispinn på bilen.
            Som det känns nu lutar det åt friktionsdäck samt att jag kompletterar med snökedjor om så skulle behövas. Får väl se till att ha med mig lite sand/salt i bilen också. Jula hade snöstrumpor att ha på däcken, det verkar smidigt.....

Kommentera

Om du är sugen på friktionsdäck så kör på det. Vintertid har jag alltid med mig en tiokilos säck med grovsalt till att tina ev is i rampen. Under tiden du riggar spöna så är rampen isfri.

-edit- var för snabb att läsa allt. Du föreslår ju själv salt :-) -edit

Kommentera

Det ser ut som att du fått svar med motiveringar på +/-
                Håller med om att det kan verka dumt att traila i båten vid isig ramp, kan bli väldigt krångligt till slut..om inte saltet lyckas tina det mesta.

När det gäller vinster med friktionsdäck så sa någon lägre bränsleförbr och däcksljud. Sen vill jag tillägga miljö och hälso-vinsten med att inte slita upp samma stora mängd skit från vägbanan.
                Skulle aldrig välja dubb på mina däck, men jag kör mest i Stockholms området med 10 mils omkrets..

Kommentera

Jag skulle helst se att man förbjuder dubbdäck helt då det just som Vassmannen säger har en ganska dålig inverkan på miljön. Om folk istället lär sig att anpassa farten efter rådande underlag, så skulle de vara fan så mycket bättre.
                  ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

på min 4wd cheva blazer har jag fulldubbade 33 tums mudder däck,kan köra uppför isbelagda slalombackar med båten efter om jag vill,köp dubbat +katalysator befriad V8 bil!!.billig i delar o förs.Då är du garderad och kan ALLTID åka ut och fiska oavsett isiga ramper.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    781 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    403 visningar