Som sagt... den är lite mindre robust, jämfört med andra dyra märken men den funkar utan problem, och det är en 80km/h. Behöver inte besiktas på 4 år om jag inte minns fel. Så det är bara tuta och köra. Jag har lite lågt kultryck, men du som har HT blir nog perfekt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken trailer?
Collapse
X
-
Efter en hel del research har jag kommit fram till följande:
Det får bli en TK BT600. Det verkar vara den mest stabila vagnen i sin klass. Den har EU-vagnens alla fördelar, pallar båtar upp till 5,5 meter och min bil får dra max 600 kg obromsat.
Det bästa är att TK BT600/650/750 är exakt samma vagn. Dom är bara inregistrerade för olika lastvikt. Maxlasten på en BT600 är 420 kg, vilket ligger precis på gränsen om jag lastar riggar och bensin inne i bilen. Men samma vagn med broms lastar 640 kg och samma inreggad som EU 750 lastar 570 kg, så då vet jag att det finns marginal säkerhets- och stabilitetsmässigt.
Nackdelen är väl om jag skulle bli vägd med packning i båten. Då åker jag på böter per kg övervikt, men det är i alla fall inte olovlig körning. Risken att bli vägd får ändå ses som försvinnande liten, oftast blir man väl stoppad och får reg-beviset jämfört på vagn och bil...
Nackdel nr: 2 är att listpriset är 14.900 kr. Men har fixat fram tfn-nr till några återförsäljare, så det borde gå att pressa ner det priset lite...
Kommentera
-
Angående överlast får du om du klarar alla axeltryck ha 5% överlast på lastbil innan det blir böter. DVS 63 ton på ett 60 tons ekipage. Vet ej hur det är på personbil och kärra. Men om det är samma regler så kan du ju( om bilen klarar det) flytta fram båten lite och höja kultrycket med 30 kg. Vips så får kärran väga 630 kg innan det blir böter.
Dock varning för höjt kultryck. Medför mindre tryck på framhjulen med sämre styrning och vobbling som följd.
Kommentera
-
Brukar det inte vara flyttbar axel på nyare kärror så du kan justera in kultrycket.Ursprungligen postat av teebees Visa inläggSom sagt... den är lite mindre robust, jämfört med andra dyra märken men den funkar utan problem, och det är en 80km/h. Behöver inte besiktas på 4 år om jag inte minns fel. Så det är bara tuta och köra. Jag har lite lågt kultryck, men du som har HT blir nog perfekt.
Kommentera
-
Kultrycket justerar du med det normalt justerbara vinschtornet dvs båten fram tillbaka läge på kärran vissa vagnar har flyttbart axelläge men vilket bök skaffa en baddrumsvåg och väg stödhjulet mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
jo jag vet men antog att han redan provat detta. Finns ju en maxgräns för hur långt fram man kan flytta tornet. Men det var bra du lade till detta så det också finns med eftersom jag borde gjort det. mvhUrsprungligen postat av TAMTAM Visa inläggKultrycket justerar du med det normalt justerbara vinschtornet dvs båten fram tillbaka läge på kärran vissa vagnar har flyttbart axelläge men vilket bök skaffa en baddrumsvåg och väg stödhjulet mvh
Kommentera
-
Såg en annons på en ny trailer idag där det inte stod maxlast utan maxaxeltryck. Har man då en bra pickup som får lasta uppåt 1 ton på flaket så borde det inte vara nåt problem att justera axeltrycket till 200-300kg och ändå köra säkert. Men fy *** vad jobbigt att koppla på och av och man kan knappast ha stödhjul utan måste ha domkraft. Och som sagt inget att koppla på familjeracern om man inte har dödslängtan.Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inläggAngående överlast får du om du klarar alla axeltryck ha 5% överlast på lastbil innan det blir böter. DVS 63 ton på ett 60 tons ekipage. Vet ej hur det är på personbil och kärra. Men om det är samma regler så kan du ju( om bilen klarar det) flytta fram båten lite och höja kultrycket med 30 kg. Vips så får kärran väga 630 kg innan det blir böter.
Dock varning för höjt kultryck. Medför mindre tryck på framhjulen med sämre styrning och vobbling som följd.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inläggEfter en hel del research har jag kommit fram till följande:
Det får bli en TK BT600. Det verkar vara den mest stabila vagnen i sin klass. Den har EU-vagnens alla fördelar, pallar båtar upp till 5,5 meter och min bil får dra max 600 kg obromsat.
Det bästa är att TK BT600/650/750 är exakt samma vagn. Dom är bara inregistrerade för olika lastvikt. Maxlasten på en BT600 är 420 kg, vilket ligger precis på gränsen om jag lastar riggar och bensin inne i bilen. Men samma vagn med broms lastar 640 kg och samma inreggad som EU 750 lastar 570 kg, så då vet jag att det finns marginal säkerhets- och stabilitetsmässigt.
Nackdelen är väl om jag skulle bli vägd med packning i båten. Då åker jag på böter per kg övervikt, men det är i alla fall inte olovlig körning. Risken att bli vägd får ändå ses som försvinnande liten, oftast blir man väl stoppad och får reg-beviset jämfört på vagn och bil...
Nackdel nr: 2 är att listpriset är 14.900 kr. Men har fixat fram tfn-nr till några återförsäljare, så det borde gå att pressa ner det priset lite...
Se till att köpa en av de nya modellerna som har bättre fastsättning av ljusramperna. Jag och mangeboy har varsin tk trailer och båda har vi tappat våra ljuslycktor då gängen på den värdelösa skruvtvingen rallat upp vid guppig väg. Men de har fixat till detta ifjol pga att många hade samma problem.
Kommentera
-
Tack för tipset Pasi.Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggSe till att köpa en av de nya modellerna som har bättre fastsättning av ljusramperna. Jag och mangeboy har varsin tk trailer och båda har vi tappat våra ljuslycktor då gängen på den värdelösa skruvtvingen rallat upp vid guppig väg. Men de har fixat till detta ifjol pga att många hade samma problem.
I fjol? Så det innebär att både årsmod 2008 och 2009 är ok alltså?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera