trailertrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trailertrassel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trailertrassel

Har åkt på lite trassel med en trailer jag skulle använda för att ta upp båten idag. Däcken har låst sig, det går dock att rulla kärran bakåt. Känns som om handbromsen är involverad i problemet då den rullade fint efter att jag monterat isär bromsarna men så fort jag lägger i den så låser sig eländet. Hur justera handbromsen? Alla tips är väkommna.

/Mugge
    ... everything else is baitfish.

det har hänt mig ett par gånger också, då efter att den stått en längre tid utan att rulla. brukar backa en längre sträcka, kanske ett tiotal meter för att sedan prova framåt...då brukar det släppa.
    lycka till

Daniel

Kommentera

Kan möjligen påskjutsbromsen ha gått i senast den användes och inte dragits loss så att den fastnat, om så brukar det funka att dra i kulkopplingen så att den dras framåt och då går påskjutsbromsen ur, det som händer när man har den efter bilen och bromsar så går den i och när man drar framåt så lossas den igen!

Kommentera

Tack för tipsen. Skall testa och kolla detta.
        ... everything else is baitfish.

Kommentera

Några småtips när du parkerar trailern:
          Avsluta inte parkeringsmanövern med att backa utan kör framåt en halvmeter så minskar risken att bromsen ligger på. Använd stoppklossar vid hjulen istf handbroms om det är någorlunda plant underlag. Om hjulen ändå låst sig så kan det hjälpa om någon sätter sig på (olastade) trailern medan man kör framåt/båkat. Det kan också hjälpa att "knacka" på hjulen med en hammare.

Allra bäst fungerar det om bromsarna är justerade av någon kunnig person map slaglängd så att påskjuts/handbroms bara bromsar när de ska.
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
            Har åkt på lite trassel med en trailer jag skulle använda för att ta upp båten idag. Däcken har låst sig, det går dock att rulla kärran bakåt. Känns som om handbromsen är involverad i problemet då den rullade fint efter att jag monterat isär bromsarna men så fort jag lägger i den så låser sig eländet. Hur justera handbromsen? Alla tips är väkommna.

/Mugge
            Hej,
            Jag hade det problemet på min trailer i våras. Tog isär backar osv. först oxå. Men det visade sig vara vajern till det ena hjulet som inte gick tillbaka helt. Ny vajer på den sidan löste problemet.

/ Stefan
            -

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X