Julas transportkärra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Julas transportkärra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Julas transportkärra

Hej ngn som vet om den duger som transportkärra mellan lite sjöar..
    Team JMT fishing

Ursprungligen postat av Macke85 Visa inlägg
    Hej ngn som vet om den duger som transportkärra mellan lite sjöar..
    Beror på vad du har för båt, en kompis hade en Linder400 på en sådan kärra, var lite mycket överhäng på båten, vi förlängde dragstången med en likadan balk som orginal med bult, satte på "vanliga" 13" opel fälgar så motorn fick lite frigång, och ett par rullar till kölen, så visst nu duger den att åka kortare sträckor med, han åker ca 5km som mest.
    Om man ska byta fälgar så måste man svarva upp centrumhålet i dom "vanliga" fälgarna för dom ska passa.

Kommentera

Okej! vet ngn annars hur man bygger en egen kärra finns det enkla ritningar ngn stans kan kanske få tag på ett gammalt kärr underrede..
      Team JMT fishing

Kommentera

fungerar utmärkt att dra mellan olika platser, men som skrivits byt hjul. Vill du inte svarva ur hålet på 13" orginal (vilket jag trodde inte behövdes då det är opelfäste på kärran) så köp Julas 12" hjul dom passar direkt detta har jag gjort. Vagnen är också förlängd båten är 480cm

Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
          fungerar utmärkt att dra mellan olika platser, men som skrivits byt hjul. Vill du inte svarva ur hålet på 13" orginal (vilket jag trodde inte behövdes då det är opelfäste på kärran) så köp Julas 12" hjul dom passar direkt detta har jag gjort. Vagnen är också förlängd båten är 480cm

Stämmer att det är 4x100mm=Opel, Möjligt att Julas 13" också passar direkt, men har för mig att navet på Jula kärran var 60mm, medans det är 56,6 opel orginal
          (På min Reko trailer som också har Opeldelning är navet ca 56mm)
          Dom fälgar jag svarvade var från skroten, betydligt billigare än att köpa nya, fälgar&däck ca200kr

Även BMW och VW finns med 4x100 men då ca 57mm i centrumhål.

Julas 12" hjul är 64mm enl katalogen i centrumhålet därför passar dom direkt på kärran.
          Julas 13" var slut eller så har dom slutat sälja dom.

Verkar som naven på Jula kärran är lite kraftigare, ca60mm, på dom obromsade axeltappar som dom även säljer så är naven56mm.
          Senast ändrad av Guest; 2009-10-31, 23:04.

Kommentera

Okej tack för alla tips ska kolla lite hur man kan göra har ingen svarv men det kan ju gå att fixa
            Team JMT fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
            15 svar
            751 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
            4 svar
            352 visningar