El winch / manuell winch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El winch / manuell winch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• El winch / manuell winch

Hej!
    Igår när jag skulle traila upp båten så havererade winchen och nu sitter jag och lurar på om man ska investera i en el winch eller fortsätta med manuell winch.

Båten är en Rocad 560 walkaround som är ombyggd och vikten på båt, motor och övrig utrustning är uppskattad till ca 850-900 kg.

Har kollat på swedols el-winch och såhär stod det om den :

" ELVINSCH 12V. 8000 KG
    För tillfällig montering på bil, pickup, släp eller via en medföljande platta för fasthakning på dragkroken. Med enkel wire drar den rullande bil 4700 kg, bil som fastnat max 1500 kg, båt max 1500 kg. Med dubbel wire kan belastningen dubbleras. Vinschhastighet 3 m/min. Levereras med 10.9 m×5.8 mm wire, 7 m×6 mm² anslutningskabel, fjärrkontroll med 3 m kabel, lyftblock för dubbelwire och fästplatta till dragkrok. Vikt 18 kg."

Är detta något att ha, någon som använder sig utav just denna modell?

Hej Nickas!

Vet inget om just den vinschen men vet att det är otroligt skönt med en elvinsch. Köpte en från www.elvinsch.se 2009 och är toppnöjd. Monterade ett batteri på 75 Ah från Biltema i en batterilåda som jag säkrade med plattjärn på traileraxeln. Är inte hundra på att besiktningen kommer att gilla arrangemanget, men det funkar! Jag har bara laddat batteriet en enda gång under året trots ett tiotal sjö- och torrsättningar!
    Planen är att fixa laddning via bilen på något sätt.
    Men som sagt: Skaffa elvinsch! Det är grymt bekvämt! Jag torrsätter min båt, en Ockelbo B16 med Honda 50 hk på, på bara några minuter inkl. surrning med anpassade spännband.
    En till sak som talar för elvinsch är säkerheten! Min vinsch har trådlös fjärr. Jag kan stå på behörigt avstånd och kan gå runt och kolla att allt går som det ska i stället för att stå och tokveva mitt i "skottlinjen" om wiren släpper eller går av!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
    X