Bromsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bromsproblem

    Båttrailers och bromsproblematik

    Dags och ge tillbaks till den fantastiska internet communityn!
    Här kommer en anvisning till hur jag bytte bromsbackar plus
    sjusterade bromsarna på min Fogelsta trailer!

    Se sep inlägg!

    Mvh

    PS. Den är skriven direkt ur minnet! Så kommentera gärna
    felaktigheter.
    Senast ändrad av tefte; 2010-07-31, 09:49.

  • #2
    byte och sjustering av bromsbackar AL-KO

    2010-07-30



    Byte av belägg och inställning av bromsar båtvagn fogelsta 850
    ================================================== ============

    OBS! Denna anvisning är skriven efter egna erfarenheter och skall inte ses
    som en anvisning från tillverkaren. Är du osäker, kontakta en
    auktoriserad verkstad!

    bromsID : T068PS AL-KO

    Arbeta med ett hjul i taget. Rengör delar som är nedsmutsade innan montering.

    1. Lyft och palla upp så hjulet går fri.

    2. Ta bort hjulet

    3. Lossa bromswiren från bygeln vid dragstången så att wiren slackar

    4. knacka loss navkåpan, (slipade till huvudet på en lång bult så att
    en vass kant kan greppa i kanten, slå på bulthuvudet med hammare)
    (Finns billiga navkåpor på biltema)

    5. Räta ut axelsprinten och slå ut den (torka bort överflödsfett)

    6. Lossa axelmuttern med 24:as hylsa, när ett spel på 2-3 mm uppstått,
    snurra på bromsnavet och knacka lätt samtidigt på yttersida med hammaren
    så vandrar navet mot muttern. Upprepa tills muttern lossnar från gängen.
    (Under arbetet med det frilagda navet, se upp med skräp som kan komma på
    känsliga ytor, i så fall tvätta rent och fetta om)

    7. Fatta med båda händera om navet, låt tummarna täcka lagret så att det inte
    faller ut, dra försiktigt navet av axeln. Lägg på ren yta med lagret uppåt.
    Skydda lagret med navkåpan.

    Om navet kärvar mot bromsbackarna, minska spelet med bromsjusteringen
    från baksidan av bromsskölden med skruvmejsel, pilen i bromsskölden pekar åt det håll
    backarna spänns!

    8. Ta bort de gamla backarna en i taget. Börja med att ta bort expandern(E),
    lossa sedan hållfjädern(C) med låsbrickan från baksidan. Lossa returfjädern(D) som
    håller samman backarna. Ta bort backen, pss. med den andra backen.

    9. Ta ur hållaren(F) för sjusteringen med tillhörande bladfjäder(I).

    10. Ta loss fjädern(H) på nockutlösaren(G).

    11. Kolla att nockutlösaren fungerar utan att kärva. Smörj med alufett.
    (fett på tunt bladmått, in mellan ytorna)

    12 Montera ny fjäder(H) till nockutlösaren (ta fjäder med polygrip och böj fjäderänden
    in igenom bromskölden). Kolla att armen fjädrar ok. kolla också att ringen som
    ligger an mot backen kan snurra lätt på sin axel.

    13 Smörj upp sjusterskruvens gänga(F), sätt in sjusterenheten i hållaren, vrid skåran
    i skruvens huvud så att den passar mot kanten på backen.

    14 Montera de båda nya backarna med nya hållfjädrarna(C), kolla att backarna är vända
    rätt, kanten med urtag skall vara vända mot expandern(E).

    15 Montera den nya returfjädern(D) (bryt upp fjäderkrokarna om de är för tighta)

    16 Montera expandern(E), OBS! den flexande sidan (den sida som wirelänken är kopplad till)
    MÅSTE vara kopplad till samma sida som nockutlösaren sitter annars så kommer bromsarna
    inte att släppa vid fullt inskuten påskjutsbroms (backning) se bild!

    16 Kolla att inte det kommit skräp på axeln (torka av) innan monteringen av navet.
    Montera navet i omvänd ordning.

    17 Gänga på axelmuttern, dra tills att navet inte går att rubba med handen, backa
    muttern 30 grader. Navet skall löpa lätt!

    18 montera sprinten och navkåpan.


    Gör samma med andra hjulet.

    Sjustering av bromsar.
    ====================

    Ta ett hjul åt gången.

    1. Hissa upp hjulet.

    2. Spänn backarna med en skruvmejsel (man klickar taggkransen(F) varvid sjusterskruven
    spänner backarna) från baksidan av bromsskölden. Dra till hjulet ej går att rubba
    för hand, slacka 2 snäpp eller till hjulet rullar lätt.

    2. Med hjälp av ett spännband runt kulhandsken samt en fast punkt på dragbommen,
    komprimera påskjuten till halva slaglängden.

    3. Montera bromswiren med mutter mot bygeln (pkt. 3).

    4. Snurra hjulet för hand i framriktningen(viktigt), Spänn med muttern till dess att
    hjulet knappt går att röra. Montera låsmuttern och lås.

    Motsvarande med andra hjulet.

    Kontroll:

    1. Spänn handbromsen något, kolla att båda hjulen har samma bromskraft.

    2. Med påskjuten helt utdragen, hjulen skall rulla fritt.

    3. Backa med släpet, hjul mot en kant, påskjuten går in maximalt, nu skall det gå att
    backa även om det går tungt. Ett 'klonk' kan höras då expandern tvingar ned
    nockutlösaren.

    VARNING
    Om det inte går att backa med påskjutaren maximalt intryckt, ta det försiktigt
    så att inte kulhandsken trycks av dragkulan -> ger skador på bilens kofångare!
    Kolla att monteringen är rätt utförd!
    Bifogade filer

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
    6 svar
    348 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Fiskarn0383  
    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
    35 svar
    1 751 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Fiskare Bob  
    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
    10 svar
    474 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg tre S
    av tre S
     
    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
    8 svar
    477 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Smolt
    av Smolt
     
    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
    16 svar
    849 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg mrfisker  
    Arbetar...
    X