Vätternharr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vätternharr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vätternharr

Jag var ute igår och försökte att kroka vätternharr men de var inte intresserade av mina flugor. Finns det någon som har lite tips på vilka flugor som de är intresserade av samt vilken tafs tjocklek som man bör ha för detta fiske?
    mvh Toba

KLinkhammer, Ep12 , superpuppan med mera.
    Så tunnt du bara vågar, jag klarade mej med florcarbon 0.18
    Skulle gärna fiskat minst 0.16 men jag hade inge tunnare hemma.
    sigpic

Kommentera

Prova limitationer av landinsekter typ myror, getingar och skalbaggar. Det blåser ut en del sånt nu och på läsidorna kan du räkna med att harren har koll på ver de brukar virvla ner.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Håller med BeBest,, hösten å blåsten båser ner köldstela insekter från träd å dyligt, funkar hur bra som helst med typ Bärfisar, myror osv osv, så fiska i frånlandsvind :-).

Kommentera

Fiskar ni mkt. i vättern?
          sigpic

Kommentera

Jag firrat där en hel del,fast mest landfiske efter Lax, och även i flytring. Harren har jag fiskat då Laxfisket vart lite för trögt.
            Vid ett tillfälle som jag minns var sisådär i slutet av oktober,satt i flytringen och fiskade efter lax,men solen sken och sjön var spegelblank och laxen borta,så jag provade Harren istället, resultatet blev 4 harrar med topp på 0,9hg och en laxsnipa på 2,5 kg alla tagna på en bärfis fluga. :-)

Kommentera

Jag har aldrig fiskat i Vättern men har ju farit förbi några gånger samt läst en del om sjön.
              Det är inte svårt att räkna ut att det vid den här årstiden blåser ut landinsekter från stränderna och att det kan vara svårbemästrade flygförhållanden för dem utefter bergsidorna.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har varit ute en hel del i vättern och testat efter harr men aldrig lyckats kroka någon. Har sett mycket fisk men de har iregel varit för långt ut. Sista gången så provade jag ett nytt ställe där hade jag fisk nästan runt om mig!
                mvh Toba

Kommentera

Var i vättern fiskar ni harr?

Jag har funderat på att prova. Bor i Örebro och det är inte allt för långt.

Men jag funderar på var fisken finns. Jag antar att den inte finns i hela vättern.

Några tips på var man ska prova?

Kommentera

Prova runt Hästholmen på östra sidan och Hjo på västra sidan,, ett STORT + är om ni har flytring. ju längre norr ut ju sämre med Harr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar