Guide line Pounch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide line Pounch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guide line Pounch

Hej
    Jag köpte ett loop adventure paket klass 5-6 för att lära mig flugfiske. Det är väldigt bra nybörjarpaket. Problemet är att jag bor i det blåsiga skåne och får problem med linan som följde med i paketet. Funderar på att köpa en Guide line pounch lina. Men jag har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1) är dessa linor bra?
    2) Vilken linklass ska jag välja 5 eller 6. Jag har testat deras presentation lina ( klass 5) och den fick spöt att jobba ordentligt och jag kastade längre än vanligt och den linan är ju för korta precisionskast!!!

Den lokala fiskebutiken här har inte dessa linor, så jag kan inte möjlighet att pröva dem själv.

Jag har ingen erfarenhet va linan men kan kommentera viktvalet. Normalt så är klassar man ett spö DT/WF. Alltså, i ditt fall #5 för en dubbeltaperad och #6 för en weight forward. Detta kan verka enkelt och det hade kanske varit om inte tillverkarna börjat modifiera linprofilerna så att linan ibland inte har den vikt den ska. Iofs bra men.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Pred_Ce
      tillverkarna börjat modifiera linprofilerna så att linan ibland inte har den vikt den ska. Iofs bra men.....
      Skulle inte köpa en ny lina, utan att ha provkastat den.
      Dels vill jag veta om linprofilen ger mig något fördelaktigt och sen är det ju inte minst viktigt att få rätt linvikt till det spö som den är ämnad för.

Ta med ditt spö och åk till närmaste butik där du har möjlighet att provkasta kombinationen.
      Ska du va helt säker, får du nog även sätta på en av de flugor som kombon ska vräka iväg.
      Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

har hört mycket bra om pounch men hur den passar på ditt spö kan jag inte svara på.

antingen får du chansa eller så får du köra till närmsta butik som har den.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        337 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        134 visningar