fluglinor, WF, DT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluglinor, WF, DT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fluglinor, WF, DT

vad står betecktningarna för WF och DT har även sett fler förkortningar. skulle någon kunna förklara för mig vad dom betyder. tack!
    //Fenwick Fishing

WF= Weight Forward= Linanans är taperad d.v.s., tjockast i ena änden för att sedan smalna av mot slutet. Den vanligaste och mest änvända. Satsa på denna!

DT=Dubbel Tapered= Linan har två olika taperingar som typ möts i mitten. Detta gör att du kan vända på linan när den börjar bli sliten och ändå ha en kastvänlig tapering kvar. Lämpar sig bättre för kortare fiske antar jag?
    Senast ändrad av Flodebanan; 2004-10-19, 08:30.
    sigpic

Kommentera

Fluglinan är ”en aning” tjock med kastvikten jämt fördelad längs hela linan. Man gör den därför avsmalnande mot spetsarna. Är linan jämntjock( Brukar kallas: level) som en vanlig korv brukar man benämna den DT = lika i bägge ändar. En sån lina har vissa fördelar men även några nackdelar där en är att kastlängden kan bli lidande.

För att underlätta längre kast gör man då så att linan görs ojämn. Kastvikten flyttas framåt (Weight Forward, WF) så att linan får en lång och tunnare bak samt en tjockare klump i framänden för att bättre driva fram kastet genom luften. Klumpen kan förses med mer eller mindre listigt utformade taperingar, vilka förväntas underlätta kastandet.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ok

tack för svaren då vet jag. ska skaffa en ny lina snart så det passade fint med lite info!
        //Fenwick Fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          Fluglinan är ”en aning” tjock med kastvikten jämt fördelad längs hela linan. Man gör den därför avsmalnande mot spetsarna. Är linan jämntjock( Brukar kallas: level) som en vanlig korv brukar man benämna den DT = lika i bägge ändar. En sån lina har vissa fördelar men även några nackdelar där en är att kastlängden kan bli lidande.

För att underlätta längre kast gör man då så att linan görs ojämn. Kastvikten flyttas framåt (Weight Forward, WF) så att linan får en lång och tunnare bak samt en tjockare klump i framänden för att bättre driva fram kastet genom luften. Klumpen kan förses med mer eller mindre listigt utformade taperingar, vilka förväntas underlätta kastandet.
          ÄR en DT avsmalnande mot spetsarna?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebananen
            En dt lina har också en klump kan man säga bara det att den e längre och inte så extrem som hos wf linan, en dt lina lämpar sig bäst till roll o switch-
            kast där den är överlägsen wf-linan. Så om man ska fiska i trånga små ström-vatten tycker jag att man ska satsa på dt.
            Fiska lugnt!

Kommentera

Ursprungligen postat av styx11
              En dt lina har också en klump kan man säga bara det att den e längre och inte så extrem som hos wf linan, en dt lina lämpar sig bäst till roll o switch-
              kast där den är överlägsen wf-linan. Så om man ska fiska i trånga små ström-vatten tycker jag att man ska satsa på dt.
              Tänkte väl det, skulle vara lite svårt att fiska med den om den hade en "omvänd" tapering
              sigpic

Kommentera

Dt är har taperade ändar men är i övrigt jämntjock. Till #4 kör jag med DT. Jag tycker det är mycket lättare att menda o underhandskasta med DT, men det är nog en smaksak. Ska jag kasta långt så använder jag WF.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebananen
                  Jag förstod iaf vad du menade...
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Började fluga förra året efter att ha gått och lärt mig. Fiskar oftast i stilla, vakande skogssjöar och skogstjärnar. Vad skulle funka bäst, wf eller dt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X