flugfiske i malmötrakterna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske i malmötrakterna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske i malmötrakterna

måste fråga här med:

Jag har aldrig testat på flugfiske men är jäkligt sugen på det och skulle vilja börja med det.

Nu är det så att jag inte har möjlighet att åka till sjöar med div öringar inplanterade och gillar "gratis" fiske, vilket som det låter jag vill inte köpa fiskekort mer än vad jag igentligen behöver. I de vatten jag fiskar är det fritt fiske dessutom, men då snackar vi om Öresunds kuster.

Har man något användning av flugfiske här nere vid kusterna eller är det sjöar och åar som gäller? vill ju inte fiska på ett sätt som är meningslöst, det ska ju gärna ge något också.

Det finns ju flugfiske-set som kostar runt en 1500 med spö, linor, flugor och allt annat man behöver men den stora frågan är ju om jag någonsin kommer få användning för sakerna.

Vore tacksam om någon som viftar med spö här nere kunde upplysa mig lite mer i ämnet

Flugfiske

Du har ett utmärkt flugfiske runt Malmö efter havsöring, testa ute vid Lernacken utgångspunkt kan vara brofästet. Sen kan du flugfiska efter abborre vid inloppen till småbåtshamnarna. Testa även utanför Segeås myning efter havsöring nu i januari. Horngäddan är en utmärkt fisk att ta med flugspöt även där ute vid Lernacken, testa gärna även nere vid Ribersborgs badplats, jag har både fått horngädda, torsk och havsöring där. Vill du sen testa multen blir det lite längre norr ut i Lommabukten till sommaren.
    Så visst kan du använda flugspöt vid kustbandet.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

finns en hel del sett för runt 1500; loop adventure och vision intro är några i prisklassen som jag har hört ska vara helt ok.

Vid kusten så kör jag själv med klass 8 då det kan blåsa ganska mycket. I havet kan du fiska både havsöring, horngädda och multe. Jag vet inte hur det är med gädda/abborre längst med skånes västra kust men där det finns kan du fluga det också

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
        Du har ett utmärkt flugfiske runt Malmö efter havsöring, testa ute vid Lernacken utgångspunkt kan vara brofästet. Sen kan du flugfiska efter abborre vid inloppen till småbåtshamnarna. Testa även utanför Segeås myning efter havsöring nu i januari. Horngäddan är en utmärkt fisk att ta med flugspöt även där ute vid Lernacken, testa gärna även nere vid Ribersborgs badplats, jag har både fått horngädda, torsk och havsöring där. Vill du sen testa multen blir det lite längre norr ut i Lommabukten till sommaren.
        Så visst kan du använda flugspöt vid kustbandet.
        Tumlaren
        Tumlaren, tack för ditt utförliga svar, det låter som att flugfisket inte är omöjligt för min del då alltså.

Då gäller det att lära sig vifta spö också då, ska se om det finns några paket i lagom pris i butikerna nu. Ska beställa lite andra spön också ändå ju.

Ursprungligen postat av yoxler
        finns en hel del sett för runt 1500; loop adventure och vision intro är några i prisklassen som jag har hört ska vara helt ok.

Vid kusten så kör jag själv med klass 8 då det kan blåsa ganska mycket. I havet kan du fiska både havsöring, horngädda och multe. Jag vet inte hur det är med gädda/abborre längst med skånes västra kust men där det finns kan du fluga det också
        Klass 8, okej tänkte inte på det med vinden först men det är ju klart det blåser ju en del här.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren
          Testa även utanför Segeås myning efter havsöring nu i januari.Tumlaren
          Med båt då eller? Det är fiskeförbud utanför den yttersta bron över sege. Det brukar vara många som fiskar där trots förbudet, detta bör dock inte fortsätta. Tänk på det och säg till alla som tjuvfiskar havsöring där!

Tight lines!

Kommentera

Hej
            Vill du lära dig "vifta med spöt", så kan du kontakta studiefrämjandet i Malmö. Jag gick en kurs där i grunderna i flugfiske i höstas. Kursen var bra. Man fick lära sig grunderna i flugkast och flugbindning och mycket annat bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av e92aka
              Hej
              Vill du lära dig "vifta med spöt", så kan du kontakta studiefrämjandet i Malmö. Jag gick en kurs där i grunderna i flugfiske i höstas. Kursen var bra. Man fick lära sig grunderna i flugkast och flugbindning och mycket annat bra.
              Tack för ett bra tips, ska kolla upp när deras kurser börjar, har ju inte precis bråttom med det, utan det kommer bli till sommaren när man har lugn och ro hemma igen.

Kommentera

Du kan ju prova i Sege Å, i arlöv. eller i Höje Å i lund. kostar 200 kr för årskort i Höje.
                Gratis i Sege Å
                /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                149 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X