Klass 6 spö med klass 5 lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass 6 spö med klass 5 lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass 6 spö med klass 5 lina?

Tjenare!

Jag har rotat fram mitt gamla klass 6 spö, och beställde lina igår men råkade beställa klass 5 lina.

Jag har inte fiskat på 10år och tänkte lära mig igen, går det att köra 5 lina på ett 6 spö? Eller blir det bara svårare att lära sig?

Mvh/fredrik

Klass 6 spö med klass 5 lina?

Line: # 6-7 står det på spöt.

Denna #5linan beställde jag:

Blir det skit?

Mvh/fredrik

Kommentera

Hej!

Litet svårt att svara på eftersom fiskeflugor.se kör med mycket "no name" grejor. Och där inga uppgifter finns på linans vikt i gram.
      Likaså vet jag inte vilket märke och modell ditt spö är?

Det experimenteras nämligen en hel del med både klassningen på spön och linans klassning / vikt nu mer. Så i ditt fall kan det gå åt båda hållen. Har du tur? Då är den där linan litet tyngre än vad klassningen säger? Och då funkar den ju. Har du otur att linan är en för lätt? Då står du nu inför ett jäkla jobb att få ut linan tyvärr.

När man köper WF linor? Då ska den helst möta klassningen på spöt eller vara 1 klass tyngre. Beror då på hur spöt förhåller sig till den gamla AFTM klassningen?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-04, 13:54.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ring leverantören och säg som det är att du köpt fel klass på linan, de hjälper dej säkert med att byta.

Det är värt det, fel lina gör det mycket mindre roligt.

Kommentera

Jag vill gärna höra om du fick hjälp

Det går aldeles utmärkt att kasta med underklassade linor, ibland är det tom bättre på grund av att de skär lufgen bättre än rätt klassad lina. Probmemet är bara att man måste lära sig att kasta med väldigt lång lina. Du ska hitta en lina där klumpen (sista typ 12 meterna) väger ca 12 gram. Då är din lina säkert (beroende på) aningen överklassat för ditt spö.
          sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          149 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X