Sandåslandet ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sandåslandet !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sandåslandet !

Någon som fiska där ? Har varit dit 4-5 ggr alltid lika underbart. Vill nu fiska den kvoterade delen av rostoätno. Någon som fiskat vid den övre gränsen av kvoterat vatten där det blir allmänt vatten. Det är ganska högt uppe nästan vid Råstojaure (sjön).
    // Tight Lines

Berätta gärna även om ni varit i någon annan jokk än råstoätno. Hur fisket varit och så vidare...Kända jokkar är Taavaätno, Harrijokk och Päkkejokk !
    Senast ändrad av fjellbekk732; 2005-04-20, 22:19. Anledning: Tänkte inte på det !

Taavaätno, laino, råsto

Tjena,

Har varit uppe där 10 dagar någon sommar sedan. Underbart område, smått fantastiskt. Har fiskat leavas och ***kak tidigare men detta var helt klart bättre. Harrijokk har jag kompisar som provat, men de gillade råsto mer.

Är inte helt säker på hur långt upp vi gick, har för mig att vi gick upp precis till där de kvoterade vattnen började. I råstofallet bör man dra på en Alexandra strl 12 och ta den starkaste tafsen man har och hoppas på det bästa. Tydligen kan det stå riktigt grov fisk där (lax kanske som vandrat upp?) och vi fick flera tafsar i 0,35mm att slitas sönder.

Vi låg vid "korset" av laino och råsto och utgick därifrån. Mycket trevligt. I sommar är inte turen lagd än men snart så :-) Någon som har koll på fisket runt "Kebnekaise-området"?

Skitfiske

Kommentera

Har varit uppe vid Taavaätno vid några tillfällen. Alltid vid slutet av augusti eller början av september. Då får man fiska relativt ostört. Underbart vackert där uppe och hyfsat fiske. Jag och polaren hade några kanon dagar där harrarna steg upp till torrflugorna hela tiden. Dock så verkar fisketrycket ha sänkt medelvikten. Fick väl ca 300 harrar under våran vecka där uppe men inte en fisk över kilot! Dock nästan ingen under 3 hg heller.. De flesta låg där vid 5-6 hg. Men kul var det

Lycka till om du drar dit till sommaren!
      ---> www.wildlifemedia.se <---

Kommentera

Ursprungligen postat av fjellbekk732
        Någon som fiska där ? Har varit dit 4-5 ggr alltid lika underbart. Vill nu fiska den kvoterade delen av rostoätno. Någon som fiskat vid den övre gränsen av kvoterat vatten där det blir allmänt vatten. Det är ganska högt uppe nästan vid Råstojaure (sjön).
        // Tight Lines

Berätta gärna även om ni varit i någon annan jokk än råstoätno. Hur fisket varit och så vidare...Kända jokkar är Taavaätno, Harrijokk och Päkkejokk !
        Har fiskat i alla ovan nämnda vatten mellan -92 till-01 ,vid den övre gränsen på kvoteringssträckan i Rostå var det mycket folk då vi var där,annars fint område, Under vissa perioder är det väldigt mycket folk då det även flygs in från Finland.
        Vid den övre delen så ligger ju Härkejaure innan man kommer fram till själva Råstojaure, är det den sjön du menar?.
        I Tavva så har ju en del varit i träda, men öppnas visst i år igen.
        Senast ändrad av Guest; 2005-04-21, 13:26.

Kommentera

finns det nån hemsida om detta / dessa områden?

Kommentera

Jag menar : Alltså jokken råstoätno och den kvoterade sträckan av denna. Har fiskat den södra gränsen av den kvoterade sträckan. Bra med harr och Öring ! Men hur är den norra gränsen av kvoterat vatten mot det almänna vattnet som forsätter mot Råstojaure...

Har fiskat i kebenekaise området lite och hittat en sjö med 5 kilos Öringar !!!! "Otroligt eller omöjligt" som westrin sa. Men var sjön är måste få bli min hemlighet :-)
            //Pekka

Kommentera

Ursprungligen postat av fjellbekk732
              Jag menar : Alltså jokken råstoätno och den kvoterade sträckan av denna. Har fiskat den södra gränsen av den kvoterade sträckan. Bra med harr och Öring ! Men hur är den norra gränsen av kvoterat vatten mot det almänna vattnet som forsätter mot Råstojaure...

Har fiskat i kebenekaise området lite och hittat en sjö med 5 kilos Öringar !!!! "Otroligt eller omöjligt" som westrin sa. Men var sjön är måste få bli min hemlighet :-)
              //Pekka
              Efter den kvoterade delen uppströms kommer en fin sträcka, sedan kommer sjön Härkejaure, sedan ett strömsystem till innan Roståjaure, den sträckan är helt ok men som jag skrev tidigare så så var det en massa folk både från sverige och finland när vi var där, tror det var 2000, möjligen 1999, är säkert inte mindre med folk nuförtiden.
              Vi hade läger mitt på jokken Vutnusjokka som rinner in i Roståätno där kvoteringen börjar, i renvaktarstugen som ligger vid utloppet ur Härkejaure brukar det vara en hel del folk.

Kommentera

Ahaaa....Tackar ! Det kan vara bra att veta. Fick ni nå Rödíng så högt uppe i Råstoätno ? Känner till Vutnusjokka och att gränsen går där. Vi har planer på att åka dit om vi inte får tillstånd på den kvoterande delen. By the way...såg ni någon Fiskepolis ? :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                156 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X