Första Flugfisketurerna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första Flugfisketurerna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första Flugfisketurerna!

Hej, tänkte skriva av mig lite här nu, har lite funderingar och själv tyckte jag att jag upplevde något väldigt speciellt denna fisketur.

Det hela börjar med en ledig torsdag med fint soligt väder och väldigt lite vind. Men trots vädret tänkte jag att jag skulle ge mig ut och leta lite fisk på ett ställe jag sedan länge tittat på men aldrig åkt dit - tenderar att alltid åka dit man vet att det finns fisk.. Just detta är något vik-liknande så tänkte att den kunde hysa lite gädda, finns inte många gäddställen i närheten där jag bor.
    Så här ser stället ut, det grå ska symbolisera lite land växlat med sten som skär av så det blir som en vik.

Click image for larger version

Name:	platsen.png
Views:	1
Size:	9,4 KB
ID:	1820509

Ut till bilen gav det sig och packa ner grejer är man ju duktig på, 3 spön och alla de tillbehör man kan tänkas....förutom kamera och våg.. haha. Tar på mig vadarna och plockar med mig haspelspöt först, tänkte jag skulle får störst uppfattning om det finns fisk där med ett havsöringsbete som även gädda och näbbis gillar. Går igenom 50m vass för att komma ut till vatten, riktigt långgrunt är det. Jag vadar ut precis så att skorna täcks av vatten, ja vad ser jag då, en mörtjävel på 30cm djup, en rätt stor jäkel. Var länge sen jag såg mört och reflektera inte mycket mer över det utan fortsatte utåt och börjar fiska av.

Det händer inte mycket, hörs och syns inget, bara lite svanar och svarttärnor (?). Lyckas kasta bort ett par drag, händer alltid med det jävla haspelspöt tänker jag och tröttnar tillslut besviket.. Börjar vända inåt och kommer in så vattnet står i knähöjd, då möts jag av ett hav av.... FISK!! Har aldrig sett så mycket fisk på samma ställe förut, och dessutom såg de riktigt feta ut, öring? nä aldrig att jag skulle få syn på dem sådär och så många... hann jag tänka innan jag insåg att det måste vara ett mörtstim. De stod som en mur mellan mig och fastlandet, säkert utan att överdriva 200fiskar.

Jag står förvirrat där ett tag och tittar medans de vakar runt mig, tillslut inser jag att detta är min perfekta chans att testa flugfisket och faktiskt fiska på något annat än gräs på land. Jag vadar runt dem i en vid vinkel för att inte skrämmas alltför mycket. Upp till bilen fort i en super-exalterad sinnesstämning och fram med flugspö och på med en fluga som såg bra ut. Ner till vattnet igen, och visst, de står fortfarande kvar på ungefär samma ställe. Det gjorde inget att jag inte är någon bra kastare - det kunde jag öva upp under tiden och visst var de sugna även på en nybörjares fluga. Men satan vilka svåra jäklar att kroka! Satan så snabba med att spotta, de var dock så många så man fick ju en hel del chanser och efter att plockat en mört så var det lite fight! Inget extremt, var ju rätt varmt i vattnet på detta djupet men det fick mig att tända till lite grann i vilket fall.

När det blir dags att kroka av får jag en liten chock igen, de var ju svinstora! Tilläggas ska väl att mina tidigare upplevelser med mört innebär fiske i 12 års åldern utanför hamnar i Oskarshamn och Västervik. Krokar av och fortsätter mitt överväldigande fiske, visst plaskar jag med flugan både fram o bak i början, men en 15m kommer jag ut. Plockar ett par mörtar till och släpper igen för att sedan återvända hemmåt. Har även lyckats slå ett par knutar på tafs och trasslat till den ordentligt längst ut. Har läst mig till att det var för tung fluga för tafsdimensionen, men tror det var hanteringen med.

Åkte även dit dagen efter, det var lika fint och vindstilla. Denna gången hade jag åtminstone kameran med mig, och visst fanns mörten kvar, fiskade några timmar och efter lite trassel och fisk så var jag nöjd för dagen.

Såhär fet var fisken den andra dagen, ingen superbra bild men det kanske ger lite uppfattning:

Click image for larger version

Name:	20130609_114813.jpg
Size:	554,6 KB
ID:	1820510

Stack även dit dag 3 & 4 men nu fanns ingen fisk vad jag kunde se, mötte ett litet stim på 15fiskar som jag skrämde när jag vadade rakt mot dem, men utöver det såg jag inga. Det är iofs ett stort område att täcka av så har aldrig gått igenom hela.. Men vad tror ni, finns de kvar där inne på kanske djupare vatten eller bara annat ställe i "viken" ?

En annan fråga är, medans jag fiskade 2a dagen så vakade och plaskade det kraftigt även längre ut, mycket större plask än mörten jag fiskade efter, nästan som jag vill tro att jag såg en rovfisk ta mört. Vad kan det varit för någon fisk, vilka rovfiskar plockar sådär stora mörtar, någon annan än gädda? Tilläggas ska väl att det är blandad botten med både dy och sten i olika partier och nu rätt beväxt med sjögräs.

Det var nog inte den bäst skrivna historian - Men jag tänkte ändå dela med mig lite, någon kanske finner lite nöje i att läsa den. För mig var det en upplevelse jag inte lär glömma i första taget. Har ni andra stött på stora mörtstim på såhär grunt vatten förresten? Vi snackar ju runt halvmetern...

Over and Out

Kalle!

Tack för en trevlig läsning!

Kan ju ha varit lekdags för Mörten i den pölen. Mörten leker ju i april - juni här i landet. Annars vet jag inte varför de samlades i den mängden på grunt vatten? Och säkert så var Gäddan där och tog för sig av det dukade bordet.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad använde du för fluga? Bild tack :-)

Kommentera

Alltid roligt med en fint fiskeberättelse.

Kommentera

Ja att de lekte kanske stämmer, tänker att jag ska dit o gå igenom hela "viken" när jag är frisk härnäst så kan jag utesluta om de är kvar eller ej

Vad det gäller flugor så vette tusan om det är något jag kan hjälpa med, jag testa så många olika och varenda än var intressant för dem. Hade flugor som var skrikiga som rosa och orange men även svarta och bruna. Men för mig som kunde se hur fiskarna reagerade så slutade det med att jag körde mer på lite skrikigare som var lätta att se. Tyvärr var de lite tunga för mitt #4 spö så de slog knutar på tafsen.. CDC Räka hade jag på ett tag men den ska nog vara på en tjockare tafs än 0.16 =D Click image for larger version

Name:	big_3002.jpg
Size:	48,7 KB
ID:	1768803 sådär ser den ut. Det ända jag inte kunde köra så bra var snabbsjunkande flugor.

Bilden är stulen från flugor.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          158 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X