Regnbåge i Juli - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge i Juli

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbåge i Juli

Tjena!
    Blev sugen på att ta en sväng till en tjärn som håller regnbåge i helgen och känner att lite tips hade gjort gott!
    Antar att det är nattfiske som gäller eller tror ni det är för varmt även för det?

Är tacksam för alla svar
    Med vänlig hälsning, Rasmus

Jag var ute i tisdags när det varit som varmast i flera dagar. Lurade upp min ranson på spinnare mitt på dagen. Lite tjurigt kan de vara men varje kast är ett närmare fisk.

Kommentera

Ok! Kul. Tog de djupt eller nära land?

Kommentera

Första tog ganska långt in. andra efter kanske fem vevtag. tredje också efter en 10 vevtag. alla tre på 10g spinnare.

Kommentera

Är det över 15C+ i vattnet? Då kan man glömma dag fisket och satsa på morgon och kvälls fisket i stället. Möjligen är natt fisket produktivt också? Små torrflugor och nymfer + Fjädermygg puppor = # 16 och #18 är oftast de säkraste korten. Gärna mörka sådana flugor då för siluett verkans skull. Och fiskade sakta till väldigt sakta. Kan ibland även funka med sjunk lina och streamer eller nymf i de djupare partierna. Då gäller det också att fiska flugan sakta. När det är riktigt varmt, så är fisken slö och jagar högst ett par meter efter byten.

Bågen och Öringen har en max trivsel temp på just 15C+. Men är piggast vid runt 8 - 10 C+
          Därför ha alltid en termometer med dig när du fiskar.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-07-18, 09:57.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fiskar du mitt på dagen kan det gå att få upp några om du kör med en sjunklina längs med botten där det är kallare vatten. En snabbt sjunkande lina och en streamer (eventuellt en nymf) brukar fungera i dessa tider. Det roligaste fisket börjar efter kl 22:00 då fisken börjar ta på torrt.

Kommentera

Beror helt på vad det är för vatten. I lite större djupare sjöar, kan man ha riktigt bra ytfiske mitt på dan trots höga yttemperaturer. I mindre grundare vatten är det väl mest kvälls/nattfiske som gäller, fast även i sådana vatten går det ju lura upp dem. Större attroktor flugor kan då funka riktigt bra. Lurade upp denna fisk med hjälp av en stimulator för ett par dar sedan. Mitt på dan när det var som varmast och inte ett vak i sjön
              Bifogade filer

Kommentera

Drog ett pass i fredags och då slutade det med 2 fiskar men mycket vak i dammen! Hoppade ju fisk hela tiden! Den dagen var det varmt och vi fick bågarna mitt på dagen Men bara ett tips! Om det är en ganska varm liten damm/tjärn och du tar upp bågen för att äta är det stor risk att den smakar lite dy det gjorde nämligen våra :/ Fick min på torrfluga så det är mitt tips för tillfället Skitfiske på dig och dra dem feta nu!
                http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Tack för alla tips!
                  Har ingen sjunklina så det låter som det får bli en övernattning där då.
                  Läste någon som ansåg att C&r bör undvikas när det är varmt i vattnet på grund av att fisken har svårare att återhämta sig då, någon som har en åsikt ang det?

Kommentera

Kan ligga något i att C&R bör undvikas när det är mycket varmt i vattnet. Kan ju tänkas att firren lättare får mer mjölksyra i musklerna då. Lägre syre halt, kan också påverka inbillar jag mig.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X