Bas: Knyta ifrån backing o s v - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bas: Knyta ifrån backing o s v

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiske var mindre lyckat! Hade några hugg på men inte riktigt kommit igång med mothuggen.

När jag stod o fiskade så började jag fundera lite på hur det är med olika flugor och linor?

Jag kör med en flytande lina... Hur fungerar det ihop med en sjunkade fluga t ex?
    Ska man tänka på något speciellt när man fiskar med flugor som inte flyter?

Kommentera

Flytlina + vanlig nylontafs + långsam hemtagning = flugan fiskas en bit under ytan (beroende på hur tung flugan är, förstås).
      Flytlina + vanlig nylontafs + rask hemtagning = flugan fiskas precis under ytan.

Flytlina + snabbsjunkande polyleader = sinktip-lina, flugan fiskas djupare.

Oavsett vad man har för lina, så sjunker flugan (och linan, i de fall man har sjunkande lina, förstås) gott och väl när man håller still, men vid strömt vatten eller hemtagning, så pressar vattnet lina och fluga mot ytan, i olika grad beroende på lina.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rolkan Visa inlägg
        Fiske var mindre lyckat! Hade några hugg på men inte riktigt kommit igång med mothuggen.

När jag stod o fiskade så började jag fundera lite på hur det är med olika flugor och linor?

Jag kör med en flytande lina... Hur fungerar det ihop med en sjunkade fluga t ex?
        Ska man tänka på något speciellt när man fiskar med flugor som inte flyter?
        En sak är bra å tänka på är det att, din fluga förställer nåt insekt(nu tallar vi om imitationer). Du måste veta att just det insekt,
        hur rör sig, på eller under vatten?
        är det en kläckande nymf som ligger i vattenyta?
        är det en nymf som simmar mot yta eller simmar nära botten?
        är det en dagslända som läger ägg eller är död å ligger på yta?

Ja, du förstår vad jag menar. välj fem insekter som är vanligast å lär dig olika stadier under deras livscirkel, sedan fem insekt till. Med tio insekter klarar man sig långt å med tjugo, ingen fisk simmar säkert.
        skitfiske

Kommentera

Lånar ämnet lite. Har precis inhandlat mitt första flugfiskeset efter många års spinnfiske. Till detta fick jag en fluglina med öglor i båda endarna. Ska jag då ögla först backingen och sen tafsen och ha "Loop to loop" på bägge endarna av fluglinan? Vad kan man annars göra som fungerar bäst enligt er?

Kommentera

Precis, gör en perfection loop i änden på backing och likaså på tafsbutten. På vissa märken så är dom redan gjorda.

Kommentera

Men på den ögla du ska koppla tafsen till så bör du lägga ett flexibelt lim typ vattenfast kontakt lim exempelvis över knuten i ett tunt lager. Annars händer det emellanåt att tafsen kan hänga sig på själva ögle knuten och sedan blir det till att antingen försöka trassla upp härvan eller att byta tafs.

Använd inte lim som blir hårda när de härdar bara! Det blir vassa kanter som så småningom äter sig genom linan.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Loon uv knot sense o en uv lampa från biltema

Kommentera

Tackar och bockar för samtliga tips! Ska kolla om jag hittar ett sådant lim. Finns loon uv knot att hitta i en fiskeaffär?

Kommentera

Jepp! De välsorterade butikerna har det. Det funkar även bra på tafs knutar om du ska bygga tafsar självt?

Men köp inte Loons egna, dyra och klena UV lampa. Ta Biltemas eller denna i stället:

Du kan iof. låta limmet själv härda i dags ljus men det tar ett tag.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-26, 10:25.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X