Får inte till skjutet (sträckt tafs-problemet) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte till skjutet (sträckt tafs-problemet)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får inte till skjutet (sträckt tafs-problemet)

Vet att just detta problem stötts några gånger, men jag har fortf utmaningar...
    Har fått hygglig kontroll på linbåge samt stoppen fram och bak i kastet, men när det kommer till själva skjutet så funkar det inte alls... Många gånger så dimper flugan ned t.om innan butten på tafsen. Jag har jätteproblem att få sträckt tafs, det seglar ner i en hög bara.
    Detta gäller så fort jag använder vanlig nylontafs. Kör jag däremot polytafs, speciellt sjunk så funkar det bättre eftersom det är oftast mer tyngd i den.

Några fler tips eller kanske länkar till någon video som tar upp just själva skjutet uppskattas mycket!

Skitfiske och trevlig helg!

Min första tanke är att du kanske har för tunn butt-del på tafsen, om du säger att linbågar och stopp är hyggligt bra.

Kommentera

Jag undrar om inte Lysmasken har rätt i detta med en för tunn butt del? Låter ju som du inte får tillräckligt med kraft ut i tafs spetsen.

Dum fråga kanske? Men du har den tafsen i 9 fots längd och inte 12?

i annat fall? Så kan ett byte av tafs märke eller iaf. butt delen kan vara en god ide'.

Iof. att jämföra poly tafs med en standard tafs är litet knepigt, i och med att polyn är ju i stort sett som en del av fluglinan och bara har en kort, nylon eller fluor carbon spets.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-25, 11:23.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tror tyvärr att det hänger på min teknik...

Kommentera

Det är vanligt att man försöker hjälpa till i sista framkastet genom att sänka spöspetsen, kan det månntro vara så det går till? Eller prova att stoppa linan med handen strax innan den skall sträcka ut.
          Eller kan det vara så att problemet uppstår när du använder en viss typ av fluga?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          158 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X