Ibland betyder skitfiske just skitfiske... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ibland betyder skitfiske just skitfiske...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ibland betyder skitfiske just skitfiske...

Var ut igår och fiskade. Tror aldrig någonsin att det har gått så dåligt.
    Det hela började med att jag åkte långt ut i skogen till en fin liten å med strömmande vatten där det ska finnas både öring och Harr.

Jag parkerade och drog på mig vadarna och tog med mig mobil, nycklar och plånbok. Jag la dessa i bröstfickan på vadarna för jag tänkte att de är säkert vattentäta (är tredje gången jag använder vadare. Dessutom har ju fickorna tejpade dragkedjor). Fäste kniven i midjeremmen och stoppade in mygghatten innanför vadarna. Drog ut i skogen och gick en bra bit uppströms för att sedan vandra nedströms i vattnet och låta flugan glida med strömmen medan jag gick samt för att då och då kasta in i vikar och andra bra ställen. Men det var lugnt. Inte ett vak, ingenting syntes.

Jag gick ned i vattnet och gick ut en bit, blev bra mycket djupare än vad jag trodde så jag hade vatten nästan upp till bröstet. Men det var inte strömt så det var lugnt att stå där. Men inget hände, inte ett vak ingenting. SÅ jag beslöt mig för att röra mig nedströms. Då det var djupt så gick jag tillbaka upp på land istället för att istället kasta lite från stranden. När jag vadar upp så bara rinner det vatten från bröstfickan och mobilen är helt död. Drog dock snabbt ur batteri, sim och minneskort och la de i västen istället.

Svor en bra bit på väg nedströms. Hittade ett annat ställe där det såg grunt ut. Dock var det ganska brant ned till vattnet. Så jag satte mig och hasade ned. Sjönk snabbt som attan i vattnet. och märkte att det bara var dy på botten just där. Allt jag hade att hålla i var några grästuvor. Som tur var bar de min vikt och jag kunde dra mig upp.

Helt slut efter detta och än mer irriterad och beslöt mig för att kasta från kanten en bit till. Hittade ett nytt ställe, nu med sten och vatten bara up till vaden. Vadade ned där och gick ut en liten bit. Där var det lite mera strömt dock inte så värst djupt, ungefär upp till knäna. Jag snavade på en sten och tappade balansen och hamnade på knä och fick vatten upp till bröstet. Fick kämpa som ett djur mot strömmen för att komma upp på benen igen. Tänkte att kommer det in vatten innanför vadarna är det kört. Kommer upp på benen och vadar i land. Har inte gett upp helt utan kastar lite från land, men är sjukt ofokuserad och grymt irriterad.

Ger dock upp ganska snart för nu är det inte kul längre.
    Går till bilen för att byta ställe helt. Bara åka till någon strand för att kasta lite med spinnare istället. När jag tar av mig vadarna upptäcker jag att kniven är borta. Den flyter väl omkring i ån någonstans...

Kommer till nya stället där jag ska kasta med lite spinnare. Är myggigt som f*n så jag tänker att jag tar på mig mygghatten. Men se, den är borta. Tänker att den måste ligga kvar där jag drog av mig vadarna eftersom jag hade den innanför vadarna. Jag trotsar dock myggen och kastar en stund. Åker sedan tillbaka till det första stället för att se om hatten är kvar. Det är den inte, vilket är sjukt konstigt då det är långt ute i skogen och verkligen ingen trafik där. Tänkte att den ligger väl också och flyter i ån någonstans. Är sjukt less vid det här laget så jag åker hem. När jag tar ur vadarna ur bilen och sak hänga upp dem i källaren upptäcker jag att mygghatten varit med hela tiden. Den hade ramlat ned i ena benet på vadaren.

Mobilen ligger nu i ungen på ca 50 grader. Skall strax flyttas över till en låda med ris...
    Riktigt skitfiske var det...

En fråga, vad händer om det kommer vatten i vadarna? man lär ju sunka som en sten då, eller? Funderar på att prova på stranden när någon är med för att se vad som händer...

Livrem runt midjan utanför vaderna så kommer inte vattnet ner. /Ingemar

Kommentera

Härlig historia Sverker. Jag har aldrig fått vatten i vadarna. Men kan tänka mig att de fylls på rätt så snabbt om man står i ån. Det enda som jag kan tipsa dig om i detta läge är att du införskaffar dig en vadarstav. Ibland har jag sett folk som har en flytväst hängandes runt halsen när de går ut i älvar och i åar. En sådan som blåser upp sig självt när man hamnar i vattnet.
      Säkerheten är ju ganska viktig när man ger sig ut själv i åarna.

Kommentera

Problemet om man ramlar med vadare är inte att de fylls med vatten utan snarare att luften stannar kvar i benen vilket gör att de blir mer lr mindre omöjligt att hålla huvudet ovanför ytan.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av wolewoo Visa inlägg
          Härlig historia Sverker. Jag har aldrig fått vatten i vadarna. Men kan tänka mig att de fylls på rätt så snabbt om man står i ån. Det enda som jag kan tipsa dig om i detta läge är att du införskaffar dig en vadarstav. Ibland har jag sett folk som har en flytväst hängandes runt halsen när de går ut i älvar och i åar. En sådan som blåser upp sig självt när man hamnar i vattnet.
          Säkerheten är ju ganska viktig när man ger sig ut själv i åarna.
          Ha ha, tack.
          Funderar allvarligt på att skaffa just en sådan flytväst samt en vadarstav. Alt lägga ned fisket. Är rätt nedslagen sen gårdagens strapatser. Men ge mig någon dag så har jag säkert glömt det.

Frågan är bara vad gör man med vadarstaven medan man fiskar? Känns som att man har nog med saker att ha reda på än då när man fiskar. Det är linor, flugor, tafsar, mössor, knivar, vantar och gud vet vad mer... Hur f*n gör ni?!?!?!

Är som sag lite av en nybörjare på detta så har väl inte kommit in i allt riktigt än...
          Är faktiskt första säsongen som inbiten fiskare i allmänhet samt flugfiskare i synnerhet.

Kommentera

Vadarstav ska du i vilket fall som helst skaffa. http://www.sportfiskegiganten.se/fis...ng-staff/6676/ En billig livförsäkring och ett bra "känselspröt". En kniv i sin slida, fast satt på ena vadare hängslet är bra det med. Då kan du sprätta upp vadarna nere vid anklarna om det går riktigt åt pip svängen. Kläm ur så mycket luft du kan innan du drar åt vadare bältet.

Ska du köpa en delbar stav? Köp inte de billiga varianterna! De har sämre gods och kan dela sig när du inte vill det. Eller så kan gummi repet inuti, som håller ihop delarna smälla efter ett tag. Minst 500:- bör du lägga. Men den solida Pool 12 staven jag länkade till är både stadig och billig som du ser.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-14, 11:35.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Skulle man nu få luft i benen så kan man alltid köra ett dykartrick, slå en kullerbytta så har man fötterna ner och luften på väg till rätt ställe. Det händer ibland när man dyker med torrdräkt och missar i avvägningen, kullerbyttan har funkat varje gång
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Låter inte som en bra fiskedag :/ Lägga ner fisket ska du inte, nästa gång blir säkert kanon nu när du förbrukat all otur

Kommentera

Ibland betyder skitfiske just skitfiske...

Låter inte som den bästa fiskedagen
                  Using Tapatalk

Kommentera

Och idag var det min tur att ha en riktig skitfiskedag. Tog en cykelfisketur ner till ån och hade packat spöt i ryggsäcken för jag tyckte det var smidigt att slippa hålla i det...
                    Inte alls så smart skulle det visa sig. För när jag cyklade under en låg gångbro så gick det ganska illa med mitt kära "Skeletor Pro"-spö
                    Kände mig riktigt jäkla dum i det läget kan jag säga, och dessutom hade jag publik...
                    Det gick fortfarande att fiska med det, och jag lyckades få en tröstabborre på några hekto, men jag behöver helt klart skaffa mig ett nytt spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X