Vilka flugor så här tidigt på våren funkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka flugor så här tidigt på våren funkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka flugor så här tidigt på våren funkar?

Isarna börjar ju släppa lite överallt och om solen värmer i helgen hade jag tänkt prova lyckan. Eller är det för tidigt? Vilka flugor funka så här års?
    Hade tänkt prova en ganska starkt strömmande bäck som har direkt utflöde i Siljan. Har tidigare fått både Harr och regnbåge där. Bekanta har även fått Brax (om jag inte minns helt fel) samt gädda i samma bäck.
    Tror tom att det kan finnas öring där...

Hej!

Till bågen och Öringen:

Färgglada streamers och Booby nymfen. Typ Masken, Mickey Finn, Orange Zonker, HN Cats Whisker mfl. Rött, orange, gult och rosa brukar funka och ibland även vita streamers. Fiskade nära botten med sjunk lina. Booby = Gul, orange och vit. Tafsen, kan vara kort = 1.5 m

Krok #6 - 8 till streamerna och vanlig flug krok 8 till Booby flugorna.

Binder du självt? Testa att binda en streamer med rosa marabou stjärt och en röd, jämn tjock chenille kropp. Enkel men effektiv.

Till Harren, är det nymfer som Montana, Harörat, Pheasant tail nymph, Husmask och Spider flugor t.ex. Krok 12 och 14. Utom Montana nymfen = Streamer krok 8. I detta fall kan denna nymf imitera Bäcksländans eller Trollsländans nymf.

EDIT. Fiska flugorna sakta.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-02-26, 09:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Perfekt. Tack.

Binder själv, med varierat resultat...
      Sen saknar ju alltid nåt slags material, men jag får väl införskaffa mig rosa marabou.

Är det sjunklina alt sjunktafs som gäller nu? Har bara flytande grejer...

Kommentera

Varsågod.

Att man nästan alltid saknar något material, är flugbinderiets egna lilla förbannelse. I början så är det ju förståerligt. Men det fortsätter år ut och år in. För man hittar nya flugor man vill pröva på om inte annat? Eller så är det bara slut i ens förråd när man behöver det.

Ja, tidig vår och sen höst är sjunk linan ett måste. Fisken, står och trycker nära botten av 2 anledningar först och främst.

1. Det är behagligare temperatur där.

2. Det mesta av maten finns där dessa års tider.

Man ska ha i minnet att man måste hamna nära fisken innan den bryr sig om flugan så här års. Och den går inte mer än kanske högst 2 - 3 meter efter ett byte innan den ger upp. Firren är nämligen väldigt energi medveten.

Dan Tackel, har billiga men bra sjunk linor: http://www.dan-tackel.com/2195/flugl...sorts-sjunk-wf

Eftersom deras linor är rätt klassade efter AFTM. Så ta en klass över det som står på ditt spö.

Denna sjunk lina är sjunk klass 3 = normal sjunk, som sjunker med ca 3 - 3.5 cm i sekunden i stilla vatten dvs. Den funkar i de flesta stilla vatten och till mer lugn flytande och strömmande.

Om man fiskar i litet större och djupare strömmande vatten, så ska man satsa på den ultra snabba varianten vilken = sjunk klass 5.

Sink tip och sjunkande poly tafsar i all ära. Men då vill det till att man har valt en sink tip med snabb sjunkande spets eller dito poly tafs till sin flyt lina. Annars, är risken stor att den börjar att åka upp mot ytan när du fiskar hem flugan. Det gäller i synnerhet i strömmande vatten.

Men säkrast är trots allt en sjunk lina om man vill komma ned dit man vill?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-02-27, 10:22.

Kommentera

Fantastiskt vad det skiljer sig, jag har redan tagit årets första öringar, och det som gällde då var helsvarta tunga streamers, eller svart med liite lite rött i, sinktip lina eller sjunktafs. Färger funkade inte alls för oss.

Det var iofrs bara öring där.

Kommentera

Ok. Kan ha berott på ljusförhållandena just denna dag också. ( En sak jag glömde att nämna förut Grå väder, skymning - natt - gryning, då ska man ha mörka flugor. Men kan ha en liten knall färgad detalj trots detta.

Kommentera

Hmmm, jag trodde det var tvärtom. Har för mig att du, Jock Scott, skrev i nåt inlägg någonstans, som jag nu glömt, att fisken ser genom vattnet som en spegel. Och är det gråväder skulle man ha nåt med lite mer färger medan vid sol kunde man köra mer åt det fogliga hållet. Men jag kan absolut ha blandat ihop detta.

En annan fråga är att jag var och köpte en snabbsjunkande tafs. Men själva nylon-biten var ju inte lång. Kan man sätta på en tippet ring och förlänga tafsen något? Funkar det på sådana tafsar tro? Annars kommer jag ju att få byta tafs rätt snabbt....

Kommentera

Njae, det var nog att vända på steken det. Ljusa flugor vid vackert väder och sedan tvärt om.
                Jo, du kan lugnt använda en tippet ring och förlänga tafs spetsen vid behov. En tippet ring använder jag alltid nu mer för att inte behöva korta ned mellan delen. Funkar fint till torrfluga också om man använder mini modellen som klarar 12 kg.

Kommentera

He he... ja, jag måste visst ha gjort det

Perfekt. Då ska jag fästa en tippet ring. För det var ju inte mycket tafs att prata om...

Kommentera

På mina sjunkande polytafsar använder jag alltid en tippetring för att skarva på en tafs i lämplig diameter.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X