Öring/Harr val av flugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring/Harr val av flugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öring/Harr val av flugor?

Hej alla!

Åker upp till norrland om 2 veckor och tänkte fiska lite Öring och Harr, Fiskar oftast med spinn men har nu införskaffat mig ett flugspö från xxl ett Flystarter Trout 9' #5 från guideline som jag tor skall passa mig som nybörjare, Nu till min fråga vilka flugor skall jag köpa mig som fungerar bra i september? Både för Öringen samt för harren. Jag har många olika vatten att fiska ifrån både strömmande samt lugna vatten med mycket fisk i. Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få med val av flugor just för mitt fiske

Mvh Conny

Disclaimer: jag har aldrig fiskat norrut tyvärr... men det här funkar på regnbåge och öring här söderöver, och är det som brukar rekommenderas även norrut.

En näve standardsortiment (sådär lagom allmängiltiga flugor) är aldrig fel.
    En handfull flugor av varje sort, färg och storlek kan vara värt... man sätter avsevärt mycket fler flugor i gräs och träd än man gör med spinnfiske. För att inte tala om den surrealistiska känslan att gå från jerk med 0,36 mm flätlina till 0,12 nylontafs... :P

Obs, du behöver inte ha alla dom här, det är mer en lista på olika beprövade allroundflugor.
    Det jag inte skulle åka utan på höstkanten är nog: nattsländegrejer (superpuppa, hare's ear, E-12, cdc and elk), klinkhåmer, woolly bugger, sculpin och landinsekter (harkrank, kanske även geting).
    Å andra sidan, hare's ear, klinkor, sculpin och buggers åker jag aldrig utan...

Nymfer: #12-16 borde funka fint storleksmässigt.
    Hare's ear. Några med guldskalle, några utan, och tvåtre st med nån skrikig färg, t ex orange.
    Pheasant tail
    Black martinez
    Superpuppan

Torrflugor: Samma storlekar här. De flugor som kan varieras i färg kan vara värt att ha några olika, av typen "ljus, mellan, mörk" om fisken trilskas
    Red tag
    Klinkhåmer (lägg till några svarta i #18 här med för säkerhets skull)
    Black gnat (knott-imitation, här är det mer #16-20)
    Adams
    Streaking caddis
    E-12
    Harkrank
    Cdc and Elk eller annan Elk hair caddis

Streamers: Här klarar man sig på #8 och #12 i de flesta fall. För zonkers och buggers, tänk "nån i naturfärg, nån i skrikigt".
    Mickey Finn
    Woolly Bugger/Dog Nobbler
    Zonker
    Simpa/sculpin.

Sen fyller nog Jock Scott på med mer detaljerad info.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Var uppe norrut och fiska för några veckor sen harr och öring. Det som jag körde med 90 % av tiden var superpuppa olivgrön storlek 12. Men eftersom det vart högtryck en längre tid en längre tid så kanske det är annorlunda nu.
      Men Eu12, superpuppa är säkra kort. I strömmande några guldskallar

Kommentera

Man får tacka så mycket för responsen man fick Då vet jag iafl lite vad jag ska köpa. Sedan om dom sitter i ett träd eller lägger sig i vattnet är ju en annan femma . Otroligt att det finns så många olika sorters flugor, Blir ju helt förvirrad. Jag tackar än en gång för svaren jag fick! Som leder mig till att börja fiska med fluga

Kommentera

Till en följfråga nu då https://www.fiskeflugorflugfiske.se/...category_id=56 skulle den asken fungera bra ? ser en del med som ni skrev men inte i de färg val ni har. eller är det något man skall lägga till ? och finns det någon bättre sida ni rekommenderar ?

Mvh

Kommentera

Hej!

Helt klart ett bra kit. Det grejar du att lura både Harren, Regnbågen, Rödingen och brun Öringen med. Tror inte du behöver köpa till flugor i andra färger. Har man bara flugor i brunt, grönt, grått och svart. Då har man ju täckt in de färger som de insekterna som firren är intresserad av har. Ja, förutom "skrik färgade" streamers till det sena höst och det tidiga vår fisket då.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-08-14, 19:34.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack då kör jag på det kitet Så får vi se om man lyckas lur upp någon fisk. Lite senare får jag nog försöka sätta mig in i dessa enorma hav av flugor och fiskars tycke etc, Men det har jag tyvärr inte riktigt tid med nu. Köpte flugfiske kitet helt spontant och tänke ju ska jag försöka mig på den här konsten, Och det passar ju ypperligt att börja i Norrland. Med lite lugna vatten och några strömmande. Samt att jag behöver inte skämma ut mig totalt i min ensamhet heller , Tack så mycket för era vänliga och snabba svar! Hoppas jag kan hjälpa er med några svar i framtiden.

Mvh Conny

Kommentera

@ stahre87

Vart norrut var du? och hur var vädret uppåt?

Kommentera

Härjedalen, inte längre än så. Omkring lofsdalen/sonfjället. Va där för ca 3 veckor sen. Vädret va rätt okej. Men ingen sommar direkt och därmed inga jätte aktiviteter på insekter och kläckningar

Kan även tipsa om flugor.se färdiga askar. Fina flugor

Kommentera

Ah okey jag skall lite ovanför strömsund så blir dryga 30 mil längre upp då. Får hoppas att sommaren bara är lite sen där uppe med som här nere då. Har beställt från flugor.se innan då för havsöring att ha som en fluga framför draget och bombarda, Håller med om att det är bra flugor inget som lossnar och krokarna är bra. Men vet inte om dom hade något kit för öring/harr. Vore fint att köpa ett komplett kit för just dom arterna :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    151 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X