Serva gammal lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva gammal lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Serva gammal lina

För typ 5 år sen köpte jag ett flugfiskesett, använde de ett par ggr å la de sen på hyllan.

Tänkte ta fram de nu igen, e de bara att slänga linan på brasan å köpa ny eller går den ut rusta på nå sätt?

Eftersom jag inte e så insatt i de här med linor å så, så behöver den ju inte återställas till nyskick, bara bli bättre?

Har den försämrats nåt i huvudtaget? tafs har jag köpt ny, men frågan e om linan behövs byttas oxså..

det är klart att en så pass gammal lina som dessutom säkert har suttit på spolen hela tiden, inte är i bra skick...men om du inte har några större krav till en början, kan du pröva att köra linrengöring och infettning av linan.
    sen kan du ju bestämma dig för en ny lina om du känner att du vill satsa lite mer...
    sigpic

Kommentera

okå.. så en tvätt å infettning räcker då..

E de olika fetter om de e flyttande å sjunkande lina?

hur tvätta? såpa&vatten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Crazy d Visa inlägg
        okå.. så en tvätt å infettning räcker då..

E de olika fetter om de e flyttande å sjunkande lina?

hur tvätta? såpa&vatten?
        Såpa och vatten. Man kan hålla linan fräsch längre om man använder sådant vax man vaxar golv med, bonvax.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

annars finns det speciellt fett för fluglinor i fiskebutik.
          när du inte använder linan på länge t.ex. vintern, är det bra att lösgöra den från spolen och hänga upp den infettad i slingor på ett par krokar...
          sigpic

Kommentera

okå, jag får prova å köra med denna ett tag då, å kanske köpa ny senare

Kommentera

Fräscha upp en gammal lina

Ett mycket bra sätt att fräscha upp en gammal lina är att lägga den i en kastrull med vatten och koka upp (kokande vatten blir bara 100 grader så värmen är inget problem), ta sedan upp linan och låt den svalna eller doppa den i kallvatten. Nu har du en lina utan minne och knickar.

Kommentera

testa också armor all används för att göra rent bilinredning med,du får ett grymt skjut på linan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                149 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X