I morgon blir det fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I morgon blir det fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Läckra strömbilder Orsa. Blev jäkligt fiskesugen.

Ser du inga vak (troligtvis) så blir det mycket "blindfiske" Prova med sjunklina (inte lika kul) eller en sinktip med sjunktafs. Kör store nymfer (gärna förtyngda) typ Damsell, Stenflugor eller nattsländenymfer (också med hus) Fiska i djupare bakvatten eller hålor om vattentempen är mycket låg (<4°C) En bra patentfluga är faktiskt Montana i olika varianter, också förtyngda något. Finns det större öring där, prova någon fiskimitation/streamer i så fall

Låt flugan och linan sjunka ner under längre tid, fiska sen nymfen in mot land/stranden.

Mvh
    Mmm.... Tackar för tipsen ! Nä , jag såg inga vak ! men i går kväll på altanen så kom det faktiskt ett gäng "flyfän" Yii-Haa..... det var några sländor av något slag ? så hoppet lever än
    Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Det var säkert en mindre variant av stonflies (bäcksländor/stenflue) som vanligtvis kläcker på vintern-våren och kommer krypande upp på isen innan den gått. Små, svarta ca 8-10 mm långa. Annars finns det också en del fjädermyggarter som är aktiva i princip hela vintern, i alla fall då det är plussgrader.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Kunde inte hålla mig idag vandrade lite uppströms med spöt, knöt på nån svart "igel" ...................
        ...........................
        och.... visst högg det .... nåja fick ju i allafall en adrenalinkick å de e ju nyttigt

Fångsten blev en ...............

Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

He,he,he, Ja-a du, du trodde säkert det var ädlare fisk som bitit på.

Bra med lite fiskevård då (fiska bort predatorer på öringyngel)
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            He,he,he, Ja-a du, du trodde säkert det var ädlare fisk som bitit på.

Bra med lite fiskevård då (fiska bort predatorer på öringyngel)
            Ja, men det måste ju i allafall vara "Ädel-gäddor"

I dag blir det flugfiske i Siljan +1 grad och

Kommentera

En gång i Dalarna så fick jag en gädda på mete. Den såg fin ut och var på ca 2 kg. Den tog vi hem till middagsmat.

Då jag rensade den så noterade jag att fiskköttet var ganska så rosafärgat. Tänkte inte så mycket på det men då vi åt den gäddan så var den otroligt välsmakande. Den smakade på nått vis "öring" och jag har aldrig, varken före eller efter detta ätit nån så god gädda.

I sjön fanns (finns?) det öring, och kräftor. kan ha nått med det att göra?

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X