Hej! Jag ska börja med att flugfiska och behöver lite nybörjartips! Har också beställt ett flugbindarset som jag ska binda egna flugor på! Lite allmäna tips om flugfiske och gära någon bra sida eller liknande med flugmönster! Tack
träna träna träna träna träna.....
Ge aldrig upp.
Bind fugor efter egen fantasi, prova olika material tex. gummi hanske, strån från hårborst, hörselproppar,
disktrasa, det finns oändligt med material i hemmet.
Polarn e nybörjare på binderiet, han fick en gädda föra våren på 9,2. Flugan va bunden på gul disktrasa
några vita fjädrar o röd bindtråd.
Svårare än så behöver det inte vara.
Ha det gött i flug jungeln.
lånar tråden för en liten fråga, hoppas att det är okej
Det är så här att när jag kastar och väl släpper iväg linan känns det som att jag inte får tillräckligt med "energi" i linan och när väl tafsen lägger sig på vattnet ligger den inte rakt ut oftast slingrad. Hur gör jag för att detta inte ska ske? några tips?
Som XtremeFiskaren var inne på: gå en kastkurs så jäkla snabbt ni kan, alla ni som skall börja flugfiska.
Att ta med ett tennisracket (och alldrig tidigare ha spelat tennis), till en tennistävling hade ingen kunnat ens tänkt tanken, Men än i dag sker det med flugfiskeintresserade. Innan man kan fiska med fluga måste ett grundkast sitta i alla fall si så där (veta hur man skall göra men inta ha tillräcklig rutin är ok).
Först då kan det bli tal om att "fiska" med fluga. Allt annat blir "plaska" med fluga.
Försök oxå att hitta någon aktiv flugfiskeklubb i din närhet, det sporrar ytterligare till kurser, övningskastande och kanongoda tips (oxå på fiskevatten givetvis)
Det finns inge genvägar och att försöka lära sig själv blir bara större eller mindre "senvägar, kanske med flera år
lånar tråden för en liten fråga, hoppas att det är okej
Det är så här att när jag kastar och väl släpper iväg linan känns det som att jag inte får tillräckligt med "energi" i linan och när väl tafsen lägger sig på vattnet ligger den inte rakt ut oftast slingrad. Hur gör jag för att detta inte ska ske? några tips?
/larante
Jag hade själv problemet men vad jag förstått så va det bara så att man automatiskt tog i hårdare och gjorde längre sving på sista kastet, därför blev linan liggandes slingrad. Ta i lika mycket som kasten innan så ska det nog gå finare. Rätta mig om jag har fel någon =D
Kommentera