felaktigt kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

felaktigt kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• felaktigt kast

Hej!

Jag står på land för att bli duktig på att hantera spö och lina.
    nu till lite frågor: det vanliga är att i mitt framkast får en rättså bra underlina, men överlinan fladrar och ibland tar tafsen i underlinan, är det så att mitt framkast är för snabbt och för hårt??
    Några tips om mitt bak-kast, som är väldigt "yvig"

/Ceddan

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
    Hej!

Jag står på land för att bli duktig på att hantera spö och lina.
    nu till lite frågor: det vanliga är att i mitt framkast får en rättså bra underlina, men överlinan fladrar och ibland tar tafsen i underlinan, är det så att mitt framkast är för snabbt och för hårt??
    Några tips om mitt bak-kast, som är väldigt "yvig"

/Ceddan
    Det första man ska veta är "kastzonen". Varje gång du ska kasta (utan sista kastet) så måste du hålla spöt i en viss vinkel upp i luften. Tänk dig kl 10 och klockan 2 över dig. när du kastar framåt, tänker du dig klockan 10 och stoppar där, när du kastar bakåt, tänker du dig kl 2 och stannar där. Det felet som händer dig heter "tailing loop" och då tar du i för hårt hela vägen. Man ska göra en accelererande rörelse, d.v.s snabbt i början och snabbare i slutet. På mig händer oftast "tailing loop" på sista utkastet. Felet jag gör då är att jag inte följer med linan ut, utan jag stannar på kl 10. Då blir det ett slags ryck som gör att tafsen och flugan krokar ihop sig med själva fluglinan. Öva på kastzonen och tänk på accelererande rörelse och att följa med i utkastet. Hoppas att detta hjälpte dig

Kommentera

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
      Det första man ska veta är "kastzonen". Varje gång du ska kasta (utan sista kastet) så måste du hålla spöt i en viss vinkel upp i luften. Tänk dig kl 10 och klockan 2 över dig. när du kastar framåt, tänker du dig klockan 10 och stoppar där, när du kastar bakåt, tänker du dig kl 2 och stannar där. Det felet som händer dig heter "tailing loop" och då tar du i för hårt hela vägen. Man ska göra en accelererande rörelse, d.v.s snabbt i början och snabbare i slutet. På mig händer oftast "tailing loop" på sista utkastet. Felet jag gör då är att jag inte följer med linan ut, utan jag stannar på kl 10. Då blir det ett slags ryck som gör att tafsen och flugan krokar ihop sig med själva fluglinan. Öva på kastzonen och tänk på accelererande rörelse och att följa med i utkastet. Hoppas att detta hjälpte dig
      Är det jag somär dum och inte förstår, men, kl 10 och kl 2, ska det inte vara tvärt om 10 i bak och 2 i framkastet?
      /Ceddan

Kommentera

Ursprungligen postat av ceddan9 Visa inlägg
        Är det jag somär dum och inte förstår, men, kl 10 och kl 2, ska det inte vara tvärt om 10 i bak och 2 i framkastet?
        /Ceddan
        Jag vet inte just nu men om du försöker iallafall hålla dig mellan dessa vinklar så går det nog bra.

Kommentera

Om du håller spöt i höger hand och en klocka framför så du ser klockan, då blir tio fram och två bak. Men du får inte hålla för hårt på stoppen, ju mer lina ju senare stopp. Men jag anar att du är nybörjare. Men stoppen ska vara tydliga så du laddar spöt rejält utom i sista då du skjuter ut linan. Men som sasgt, tydliga stopp och inte doppa spöt i bakkastet.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Antigen gör du "bara" så här http://www.youtube.com/watch?v=XIPw3KSlLnM Skojar bara, Han är rätt sjukt säker.

Eller så kollar på dessa två snuttar, dom kan säkert hjälpa dig lite på vägen.

Finns säkert hur mycket som helst å titta på, och sedan praktsera på gräsmattan där hemma.
            Jag har själv samma problem ibland, men känner ändå att jag blivit bättre med tiden.
            Öva! Öva! Öva! är nog de ända som hjälper, gärna med någon mer erfarenhet
            Ha de gött
            Mvh/ Novisen Ronnie

Kommentera

Ja, det är bara till att göra som han säger öva öva..! Jag har sett ett flertal filmer/klipp och dom säger "nästan" lika! Det finns ex. en som säger att man ska röra armen/handen i en cirkelrörelse bakåt (fram, upp bak, fram och ner)
              Och killen på filmen säger "endast fram och tillbaka...noga med att "rita ett sträck med spötoppen". I skrivande stund har jag inte provat enl. sista klippet, men ska öva på det.
              Jag får aldrig nog av tips.....
              Det är ju bra att lära sig rätt från början så att man inte gör en massa fel som måste tränas bort
              /Ceddan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              156 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X