vilken utrustning till HavsÖring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken utrustning till HavsÖring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken utrustning till HavsÖring?

jag tänkte köpa en ny flugfiske utrustning till havsöring men jag vet inte vad jag ska köpa!

just nu har jag ett 9 fot klass 6/7 spö!
    jag skulle villa ha ett lite längre.

Sen vet jag inte vad jag ska ha för lina till rullen så att man kan kasta ganska långa kast, men jag vill ha en flytande lina eller svävande!

Kom med förslag eller set som jag kan köpa, eller om ni har något som jag är ute efter.

//Niklas

9 fot räcker bra. Ett längre spö är bara tyngre och jobbigare att kasta med. Du kastar inte längre med ett längre spö.
    Ett klass 6-8 är nog lagom. Och en lina till det skulle jag rekomendera Guidelines High water. En ganska lång klump den så det blir inte så svårt att få till långa kast. Kör den på ett Guideline LPXe RS spö, går att få ut hela linan utan att vara kastexpert..
    Lycka till.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

9 fot räcker gott och väl pracis som Guideline säger. Sen till linor... Det är ett hokus-pokus med flugspön och linor. Man måste hitta en lina som passar med spöt. de har inte bara med klassen på spöt att göra utan även märke och auktion på spöt, dvs snabbt eller långsamt. Jag kör med ett Greys G-Tec # 7 och en Scientific Anglers Supreme 2 Float/Intermediate # 7. En lina med lite längre klump som är lättkastad i vind och lätt att kasta långt med. En rekomendation är att prata med din lokala butik och höra vilka kombinationer de tycker passar bra ihop osv. Det är inte alls säkert att det dyraste spöt passar med den dyraste linan!

MVH Johan
      TEAM FILC HUNTERS

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
        9 fot räcker bra. Ett längre spö är bara tyngre och jobbigare att kasta med. Du kastar inte längre med ett längre spö.
        Ett klass 6-8 är nog lagom. Och en lina till det skulle jag rekomendera Guidelines High water. En ganska lång klump den så det blir inte så svårt att få till långa kast. Kör den på ett Guideline LPXe RS spö, går att få ut hela linan utan att vara kastexpert..
        Lycka till.
        Hej på dig gamle Guidline Ær det en lina som fungerar fint på ett loop blackline med tror du? Jag var ett tag inne på att køpa ett tvåhandsspø till havsøringsfisket, men sen så har jag læst och hørt en hel del om att det inte ær nødvændigt, utan att det går fint med en klumplina till ett enhands istællet.. (tænker på blåsten som ofta ær rætt frisk på kusten och så..)

Hur som haver, tænkte køpa mig ett nytt spø i vilket fall som helst till våren, ær rætt insøad på loop, men skulle vara kul att prøva något annat mærke med.. ær det något du har på g som du spontant kan rekomendera?
        /Pær

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskaren44 Visa inlägg
          jag tänkte köpa en ny flugfiske utrustning till havsöring men jag vet inte vad jag ska köpa!

just nu har jag ett 9 fot klass 6/7 spö!
          jag skulle villa ha ett lite längre.

Sen vet jag inte vad jag ska ha för lina till rullen så att man kan kasta ganska långa kast, men jag vill ha en flytande lina eller svävande!

Kom med förslag eller set som jag kan köpa, eller om ni har något som jag är ute efter.

//Niklas
          Ljusen ær før øvrigt grymt! Brukar fiska havsøring dær med! Skoj før dig att bo så næra ett så fint vatten!

Kommentera

Har aldrig ägt ett loop spö och vet inte hur blackline och den gl-linan funkar ihop. Det första jag tänker på med blackline och havsöring är ju då saltvatten. Vet inte om det spöt är lämpligt till havsvatten, det får någon annan svara på.
            Med tanke på blåsten så behöver du ett spö som snabbt kan generera höga linhastigheter för att kunna få ut linan, kan tänka att det spöt kanke är lite för långsamt för att fungera som kustspö, men, även där får någon annan uttala sig mera exakt..
            Senast ändrad av Guideline; 2008-11-14, 17:28.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja har ett Loop opti Power#7 för Havsöring bland annat, tycker det är sjukt bra

Kan rekomendera en Guidline-lina, tex HighWater, eller Bullet, och sen några olika polyleader med olika densitet..

//Bärgh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              149 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X