Flugfiske efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter gädda

Jag har flugfisket en del efter regnbåge, harr, öring och har utrustning.
    Men vad ska jag ända för att fiske gädda? Grovlek på lina, fluga osv.
    Ska fiske med fluga denna våren istället för vanligt spinn.

Känns mest som en utmning att ta vårgäddan på flugspö.
    Någon som har erfarenhet av grövre gädda på flugspö?

Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
    Jag har flugfisket en del efter regnbåge, harr, öring och har utrustning.
    Men vad ska jag ända för att fiske gädda? Grovlek på lina, fluga osv.
    Ska fiske med fluga denna våren istället för vanligt spinn.

Känns mest som en utmning att ta vårgäddan på flugspö.
    Någon som har erfarenhet av grövre gädda på flugspö?
    Passa dig så duinte fastnar. Gäddflugfiske är RUGGIGT roligt

De flesta kör med klass 8-10 och interm linor.

Här kan du kolla hur jg har gjort i höst o följa jakten i vår

Sasse´s jakt på superdundergurkan
    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Klart Du ska börja med det men som sagt bli inte förvånad om Du fastnar helt i det för det är sanslöst skoj när det smäller på lite rejälare gäddor på flugspö, lite som att köra med UL grejor och få storgädda

Som nämts klass 8-10 skulle säga att 9 fot klass 8-9 är nog ganska optimalt, har testat några olika och det skulle jag välja om jag köpte nytt idag.

Lina tycker jag att flyt av klumpmodell WF eller lös klump med skjutlina är mest användbar och bra med backing och sen ett system med flättafsar för att kunna nå lite djupare vid behov, har aldrig känt att jag inte kunnat fiska däre jag vill under vårfisket med det utan hade behövt sjunklina.

Var noga med rullvalet, köp ingen jättedyr sak då det är overkill, välj en lätt saltvattenbeständig storspolerulle helst i kompositmaterial, själv kör jag med Okumas enkla och den är kalas för detta fiske ocjh kostar inte många kronor men håller för salt/bräckt vatten.

Stora flashiga flugor i material som inte suger vatten, gärna vita, blå/vit, svart/vit samt div neonfärger lite papegojstuk och 10-15cm och uppåt.
      Glöm inte popper flugorna inget slår adrenalinkicken av att köra en sån på ytan med flytlina/tafs och se plogvågen av storgäddan närma sig bakom och sen det stora plasket när den hugger, efter första upplevelsen av det är Du fast tro mig

Kommentera

Skall man ha pikeline eller räcker det med en vanlig WF lina? Dom på fiskeaffären säger att man måste ha pikeline annars blir det svårt att kasta med vanlig WF. Räcker det med flytlina samt några sjunktafsar om man vill komma ner lite djupare? Jag är också nybörjare på gäddflugfiske. Men det ska bli intressant att prova på det till våren =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Longman Visa inlägg
          Skall man ha pikeline eller räcker det med en vanlig WF lina? Dom på fiskeaffären säger att man måste ha pikeline annars blir det svårt att kasta med vanlig WF. Räcker det med flytlina samt några sjunktafsar om man vill komma ner lite djupare? Jag är också nybörjare på gäddflugfiske. Men det ska bli intressant att prova på det till våren =)
          Har inte testat dessa "Pikeline" själv men efter vad jag hört från de som har så bär de upp tunga flugor bättre och ger längre kast främst vid vindiga förhållanden och det är en fördel så nästa lina jag köper blir sannolikt en sån om Du inte vill meka själv med lös klump och skjutlina.

Som jag skrev så har jag aldrig hamnat i ett läge under vårfiske där jag inte klarat mig med flytlina och sjunktafsar helst flät med öglesystem för enkelt byte, med den når Du utan problem ner på 3-4m och mer än så behövs aldrig på våren. Började med gäddflugfiske -91 och då var utbudet på såna saker klent jämfört med idag så det är nog dags att kika närmare på vad som finns idag.

Däremot höstfisket på djupbranter kräver sjunklina för att kunna hålla sig nere på botten, men det är ett senare problen nu står ju våren för dörren

Kommentera

Ursprungligen postat av Longman Visa inlägg
            Jag har kört men en helt vanlig WF flytlina till 90% av mitt gäddflugfiske.

Kör med flugor upp till 15-18cm.
            Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Har inte testat dessa "Pikeline" själv men efter vad jag hört från de som har så bär de upp tunga flugor bättre och ger längre kast främst vid vindiga förhållanden och det är en fördel så nästa lina jag köper blir sannolikt en sån om Du inte vill meka själv med lös klump och skjutlina.

Som jag skrev så har jag aldrig hamnat i ett läge under vårfiske där jag inte klarat mig med flytlina och sjunktafsar helst flät med öglesystem för enkelt byte, med den når Du utan problem ner på 3-4m och mer än så behövs aldrig på våren. Började med gäddflugfiske -91 och då var utbudet på såna saker klent jämfört med idag så det är nog dags att kika närmare på vad som finns idag.

Däremot höstfisket på djupbranter kräver sjunklina för att kunna hålla sig nere på botten, men det är ett senare problen nu står ju våren för dörren
              Tog årets största gädda dagen innan jul på flytlina och på 1m djup
              Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

När du skriver helst flättafs med öglesystem, varför är detta att föredra före vanliga sjunktafsar? Dom har väl också öglesystem. Som sagt nybörjare på detta Tafsen därefter skall vara anpassad till linklass eller kan man köra med vilket som? Hur lång skall nylonbiten vara som är fäst på sjunktafsen och vilken storlek?

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
                  Jag har kört men en helt vanlig WF flytlina till 90% av mitt gäddflugfiske.

Kör med flugor upp till 15-18cm.

Har du prövat Big Mama linan, var den du köpte också sjunk 3/4.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
                    Har du prövat Big Mama linan, var den du köpte också sjunk 3/4.
                    Japp, den är GRYM
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    339 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar