Flugfiske efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kör med klass 6 spö och vanlig klass 7 flytlina med en lagom stor foam popper helst blå eller orange, brukar funka

Kommentera

Ett spö som skulle kunna rek. som ett kombi för gädda,havsöring och dammfiske skulle kunna var ett Fenwick Signa Fly ST 9`6 Seatrout #7/8 desingnat Av Gunnar Rasken, är ett otroligt kompetent spö med fin rygg som passar både noviser och lite mer kräsna drivna flugnissar,helrätt pris.
      Provkasta detta och du kommer att bli glatt överRaskad

Kommentera

Jag har kört en hel del med ett #6/7 spö, men det gör jag inte längre.
        En av anledningarna är ju givetvis att ett kralligare spö klarar större flugor och mer vind bättre. En annan anledning är att när jag fiskat från flytring över relativt grunda områden med ytgående flugor, har gäddorna klippt flugan och dragit ner till botten på en gång. Med ett 6/7 spö klarar man inte att hålla upp fisken från rötter å skit.

Nu kör jag klass 7/8 som klenast, men det används i princip bara från båt med sjunklinan, å det e inte ofta. Annars så är det 8/9:or som gäller med flyt- och intermidiatelinor.
        Team El-Ge Småland
        http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Ingen som kör med tvåhandspö? Jag kör själv med enhands underklassad 7:a men jag har ett tvåhands som står och ruttnar någonstans i garderoben.. Kan tänka mig att man kan vinna längd på det samt att det är skonsammare för kroppen i min mening.. Använder annars bara mitt till laxfiske tror det är klass 11-12 eller nåt.. Borde funka?

Kommentera

Ja, det finns nog inte någon bauta stor gäddfluga du inte kan skicka ut i fuktet med ett 2 hands i den klassen! Baksidan med ett så pass kraftigt spö, är väl att drilla gäddor under 3 kg kommer att kännas en aning avslaget.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har just skaffat flugspö med tillbehör och längtar till den där förb................ våren. Ska bli väldigt kul att tafsa på Big Mamma. Och det ska bli väldigt roligt att få höra om alla stora och små fiskestorys till våren.Tills dess är det lika bra och bädda ner sig med en eller annan ölback som huvudkudde.

Skit i fisket tills fåglarna börjar sjunga på nytt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              336 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              134 visningar