Nybörjartips/Utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips/Utrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
    Klass 1-3: Väldigt lätt fiske t.ex för liten bäcköring, harr o.s.v.
    Klass 4-6: "Allround" klassen lite. Typ för regnbåge, lätt gädda, större harr o öring o.s.v
    Klass 6-8: Normalast för gäddfiskaren.
    Klasserna du anger här ovan tycker inte jag stämmer så bra.

#1-3 har du helt rätt i, det är för framförallt mindre vatten och mindre fiskar. Då framförallt med torrfluga eller små lätta nymfer.

#4 Är även det en lätt flugutrustning, men med denna klass så är det enklare att fiska i lite större vatten då man kan behöva lite längre kast och även då fisken ofta är av lite större storlek. Även denna klass är lämpad för torrflugor och nymfer. Du kan dock kasta lite tyngre nymfer (guldskallar)
    Denna klass använder jag nästan uteslutande till harrfisket ifall det inte blåser allt för mycket eller om jag använder riktigt tunga flugor. Det kan då bli ganska svårkastat och högre klass rekomenderas.

#5-6 är Allround, dessa spön går att fiska mycket med. Allt ifrån små öringar/harrar med torrfluga till stora regnbågar med streamers. (Rekomenderas INTE att kasta gäddflugor med då de ofta väger en hel del när de är blöta!)

#7-8 Passar bra att fiska under lite svårare förhållanden, t.ex vid kusten där det kan blåsa en hel del. De klarar även av att kasta både streamers och gäddflugor. Rekomenderas inte för "finlir" i små fjällbäckar eller små åar.

Tyngre klasser än så är väl knappast aktuellt att börja flugfiska med. Så dessa hoppar jag över att gå igenom.

Jag har sett/guidat folk som fiskar med helt fel klasser för just det fisket och även sett folk som klassat lina och spö helt galet.
    Bl.a en fransman som fiskar stora gäddflugor med ett #5 spö. I varje kast så var jag övertygad om att spöt skulle gå av eftersom han bokstavligt talat våldtog spöt. När han sen lyckades kroka en skaplig gädda så hade han inte mycket att sätta emot och givetvis gick gäddan vinnande ur bataljen
    Jag har även sett en italienare som fiskar harr med ett #8 spö och #4 lina. Han kunde knappt kasta med den utrustningen och han uppskattade inte att fånga harr på ca 1kg med den utrustningen.

Så fundera på var du mest kommer använda flugutrustningen och även vad för fisk du kan väntas fånga. Sen väljer du klass efter det!
    Bajen forever!

Kommentera

Ursprungligen postat av korten Visa inlägg
      Klasserna du anger här ovan tycker inte jag stämmer så bra.

#1-3 har du helt rätt i, det är för framförallt mindre vatten och mindre fiskar. Då framförallt med torrfluga eller små lätta nymfer.

#4 Är även det en lätt flugutrustning, men med denna klass så är det enklare att fiska i lite större vatten då man kan behöva lite längre kast och även då fisken ofta är av lite större storlek. Även denna klass är lämpad för torrflugor och nymfer. Du kan dock kasta lite tyngre nymfer (guldskallar)
      Denna klass använder jag nästan uteslutande till harrfisket ifall det inte blåser allt för mycket eller om jag använder riktigt tunga flugor. Det kan då bli ganska svårkastat och högre klass rekomenderas.

#5-6 är Allround, dessa spön går att fiska mycket med. Allt ifrån små öringar/harrar med torrfluga till stora regnbågar med streamers. (Rekomenderas INTE att kasta gäddflugor med då de ofta väger en hel del när de är blöta!)

#7-8 Passar bra att fiska under lite svårare förhållanden, t.ex vid kusten där det kan blåsa en hel del. De klarar även av att kasta både streamers och gäddflugor. Rekomenderas inte för "finlir" i små fjällbäckar eller små åar.

Tyngre klasser än så är väl knappast aktuellt att börja flugfiska med. Så dessa hoppar jag över att gå igenom.

Jag har sett/guidat folk som fiskar med helt fel klasser för just det fisket och även sett folk som klassat lina och spö helt galet.
      Bl.a en fransman som fiskar stora gäddflugor med ett #5 spö. I varje kast så var jag övertygad om att spöt skulle gå av eftersom han bokstavligt talat våldtog spöt. När han sen lyckades kroka en skaplig gädda så hade han inte mycket att sätta emot och givetvis gick gäddan vinnande ur bataljen
      Jag har även sett en italienare som fiskar harr med ett #8 spö och #4 lina. Han kunde knappt kasta med den utrustningen och han uppskattade inte att fånga harr på ca 1kg med den utrustningen.

Så fundera på var du mest kommer använda flugutrustningen och även vad för fisk du kan väntas fånga. Sen väljer du klass efter det!
      Jaså? Fel av mig då, men jag har faktiskt kastat med en stor fet gäddfluga på mitt 5/6 spö utan några som helst problem, men det är kanske bättre att vara på den säkra sidan istället.

Kommentera

Men då är frågan vad du anser som stor? jag har kastat kring 12 cm flashflugor och zonkers med lättkrok med mitt klass fem spö. Tycker att det fungerar okej om jag använder dubbeldrag och har fritt bakom mig. Men skulle inte kasta större flugor än de.

Om du kommer fiska mycket med torrflugor och nymfer så skulle jag gå på en #5 om du däremot kommer att kasta mycket streamers och där det blåser mer skulle jag ta en #6. Men tänk efter vad och hur du kommer fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av gren_23 Visa inlägg
          Men då är frågan vad du anser som stor? jag har kastat kring 12 cm flashflugor med lättkrok med mitt klass fem spö. Tycker att det fungerar okej om jag använder dubbeldrag och har fritt bakom mig. Men skulle inte kasta större flugor än de.

Om du kommer fiska mycket med torrflugor och nymfer så skulle jag gå på en #5 om du däremot kommer att kasta mycket streamers och där det blåser mer skulle jag ta en #6. Men tänk efter vad och hur du kommer fiska.
          Flashmaterial har ju ofta den förmågan att inte dra åt sig vatten. Så det går att kasta en 12cm lång flashfluga med #5. Hur bra kan du skjuta ut linan med ett ordentligt dubbeldrag? Tänkte mest på vindmotstånd från flugan som bromsar upp en del.
          En 12cm fluga i något material som suger åt sig vatten på #5 känns ju enbart dumt.

Men som du påpekar så tror även jag att #5 eller #6 skulle passa bra till det mesta och är en bra klass att börja med. Det skulle dock underlätta mer om du visste vad du tänkte fiska efter.
          Bajen forever!

Kommentera

Jag vet inte exakt vad jag ska fiska. Har inte så bra koll på vad som finns för ädelfisk runt omkring där jag bor men jag antar att Harr, Öring, Regnbåge och sånt borde man kunna fånga. Förmodligen kommer jag också jaga lite Abborre. Kommer nog inte ge mej ut efter gädda med fluggrejerna. Det har jag annan utrustning till.

Kommentera

misstänker att den här diskusionen har blivit lite krånglig svårbegriplig och avskräckande för någon som tänkt ta upp denna underbara hobby!
              Köp ett sett för runt 2000.- (om du tycker det är lagom) låter vettigt, i klass 5-6.
              Bor du i Umeå borde fiske vatten inte vara nått bekymmer, bege dig till närmsta fors/ström, knyt på en torrfluga, kroka en harr och du är fast för livet.
              Det ser kanske svårt ut men det är det inte.
              Skitfiske!
              Senast ändrad av pst; 2009-02-19, 23:36. Anledning: jag stavar sämre än en normalbegåvad schimpans!

Kommentera

Ok jag får göra så. Tack för alla tips.

Kommentera

Bra skrivet pst. Far på blixtsport i umeå eller ni kanske har någon annan affär också och sen pratar du med dom. Brukar oftast bli bra

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  161 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X