Flugfiske, 10 years later - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske, 10 years later

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske, 10 years later

Tog äääntligen upp mitt flugfiskande efter en pause på typ 10 år

Stack ned till Sjöforsen och vadade ut på en flat sten, nej, inga vadarbyxor, det var barfota och jävligt kallt om tårna.
    Jag såg ett par vak långt ut på forsnacken, men utom räckhåll för min mediokra och mycket ringrostiga teknik så efter ett par halvhjärtade försök satte jag mig ned och drack en cola...och frös om fötterna (stövlar och strumpor kvar på stranden )

...Så landade en dagslända på min jacka och efter en stund började ett par vakringar blomma upp närmare 'min' sten.

När jag fick ut en olivgrön nymf någotsånär i rätt längd och riktning sög harren på!
    Wow! Första hugget på tio år, det känns rätt ned i ryggmärgen det, grymt häftigt att drilla på flugspö igen...I'm back

Landade fisken och återutsatte den, satt nog och kikade på den lite extra också,.. var kring 3-4hg och sådär skimmrande mörkgrå med violetskimrande ryggfena, vacker.

Medan jag väntade på fler vak att kasta på bytte jag nymfen mot en torrfluga, Royal Coachman,,, Haha, ursäkta om jag är kvar i forntiden, men min "Bengt Östes Favoritflugor" ask från typ 1995 eller så hade den som en av få dagsländeimitationer, så den fick det bli.

Sträckte så ut ett kast mot gränsen av min förmåga mot ett försiktigt vak långt nedströms och matade ut lina så flugan inte skulle dragga....vänta...plask.
    Hugg och mothugg, strömharr på torrfluga, ain't life great!

När jag landat den så gick taffsen av, fick brottas med fisken lite för att den inte skulle hoppa ned från min sten med flugan i munnen. Efteråt var den lite sargad och kroken satt djupt så jag nackade den.

........Vadade tillbaka till stranden, drog på stövlarna och åkte hem.
    Fisken blev glödstekt här hemma i stugan i vedkaminen och uppäten på knäckebröd och nedsköljd med öl.

..Känns som om man är flugfiskare igen, japp, så är det nog
    Bifogade filer

Det e bara o gratulera till fina fisken dom gamla påfågel flugorna ska man aldrig förakta dom funkar alltid.
    www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Grattis till flugfiske comebacken säger jag Kul att du fick dig några harrar med. Jag tog upp mitt flugfiske i år igen efter en sval säsong ifjol. Var o drog några harrar ikväll tom
      http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Låter underbart

Kommentera

Grattis! Jag hade också ett långt uppehåll i flugfiskandet men det börjar luta mer och mer åt det nuförtiden...
          sigpic

Kommentera

Jo, nu ska det mycket till för att inte Lördag och Söndag ska ägnas åt spösvingande.
            Bara att stå och kasta är ju kul.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            156 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X