Jag var och fiskade igår, helt förtvivlad var att jag hade 2 st hugg, mkt irriterande var att tappade bägga med resultat att dom tog flugan. Jag använde en sk. The Improved Clinch Knot, ( vet inte vad den heter på svenska) vad ska jag använda för knut som jag kan lite på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knut till flugan
Collapse
X
-
Jag har vid flera tillfällen när jag ska knuta på en ny fluga och jag är färdig men knuten och testar den genom att hålla i flugan och i linan och dra ordentligt för att känna om den är bra, så går linan av vid kroköglan. Jag gör knuten och när jag ska dra det sista tar jag knuten i munnen för att det har jag lärt mej att jag ska göra.
Det är en lina som håller lite drygt 3,5 kg
Kommentera
-
Det är inget fel på knuttypen. Jag använder den sedan evigheter för alla tunnare linor och tafsar. För lite grövre tjocklekar använder jag Trilene-knuten. Båda funkar utmärkt.
På den tiden jag började flugfiska tappade jag en hel del fisk på grund av att knutar gick upp. Efter det blev jag supernoga med att smörja linan med saliv innan jag drog ihop knuten samt att "trycka till" knuten med en nagel samtidigt som jag drog i linan för att göra knuten så kompakt som möjligt. Jag kan inte påminna mig att jag tappat någon fisk på åtminstonde 15 år på grund av att knutar gått upp (däremot massor på grund av at jag klantat mig på andra sätt).
Om man inte smörjer in linan innan man drar ihop den så skadas linan och går lättare av. Ju tunnare tafs, desto viktigare att vara noga!
Ett tips: Nästa gång du blir av med en fluga kan du kolla om linänden är "krullig". Om så är fallet så har knuten gått upp (ditt fel). Om inte, så har tafsen gått av (för tunn tafs eller skada, inte ditt fel).Senast ändrad av dvogonen; 2009-06-25, 23:15.
Kommentera

Kommentera