Flugfiske med haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske med haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske med haspelspö

Ska upp och fiska öring vid norska gränsen i veckan. Var på en fiskeaffär och köpte nåt slags flöte som man fyller med vatten och sedan hänger det tre st flugor bakom. Så man kan flugfiska även med ett vanligt ul spö.

Frågan är, är detta bra eller borde jag köra på spinnare? Någon som har nån erfarenhet av detta?

Kommer fiska i rinnande vatten och inte i stilla vatten.

Tacksam för svar!

Det ena behöver inte utesluta det andra. Ju fler alternativ du har i din arsenal dess lättare blir det att hitta rätt metod.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det funkar riktigt bra att fiska på det sättet. När man var yngre och inte kastade med flugspö fiskade vi ofta så i strömmande vatten. Fick en hel del harr o öring på det.
      Var ett par år sedan jag fiskade med "pumla" som jag hört det kallas. Men en kompis fiskade med det förra året då vi var i Kiruna och han drog en hel del harr o öring på det.
      Men blanda gärna med spinnare, skeddrag o småvobblers också.

Kommentera

Så kör man ofta i Norrland efter harr och öring i älvarna... ett tipps är att du sätter bollen längst bak, så flugorna sitter mellan spö och boll.
        Hänger flugorna efter bollen får du tjorv när du kastar...

Jag har fiskat med dylika flugkast hela min uppväxt och det funkar riktigt bra.

Kommentera

Funkat bra för mej, regnbågarna och öringarna var som galna på det (dock insjö) fiskat i strömmande vatten med det också och harren tog på det, så visst funkar det !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
          1 svar
          337 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Okoun
          av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          134 visningar