Flugfiske efter abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter abborre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter abborre.

Hej.
    Har blivit sugen på att börja flugfiska. Skulle ha velat fiska efter ädelfisk men det finns det inte mycket här om kring (bor i mellan-Sverige), så jag hade tänkt att fiska efter abborre.
    Vad behöver man tänka på vid fiske efter abborre i en normalt stor insjö? Ska man använda torrflugor eller våtflugor? Ska man söka sig till vak?
    Som ni ser är det väldigt mycket jag skulle vilja veta, så skriv allt ni har att tipsa om.
    PS. Det kanske blir fiske i en put-and-take sjö också där det finns öring och regnbåge, så tips om det tas gärna emot också
    It´s not the fart that kills you, it´s the smäll

Ingen? :O

Kommentera

Testa med färglada Streamers och ett spö klass 5 med flytlina.

Kommentera

Mitt tips är nog att inte fiska som du fiskar efter ädelfisk, d v s med insektsimintationer. Jag skulle söka fisken på lite djupare vatten, säj mellan 3-5 m djup, och använda en sjunkande line eller lina med sjunkdel längst fram (kallás sink-tip). Min favvofluga här är en fluga som du kan knyta på tub eller streamerkrok eller laxkrok, som i stort sett utgörs av en hackellindad maraboufjäder (man tar inte hela fjädern, bara den yttersta spetsen, där stammen börjar smalna av). Andra brukar referera till zonkers, så stora flugor med mycket liv och rörelse är nog bra. Satsa på starka färger, knallrött med mycket glitter i är min favvo.
        Gå in på fotoalbum, sök på Abborrfluga, så ser du min svarta plus en gul kaninfluga som ser het ut. Dessutom, fiska hem dem ganska snabbt och ryckigt, abborren gillar fart å rörelse.

Om du har turen att stöta på abborre som jagar grunt (plogbildning i vattnet och sprittande småfisk) kasta mitt i smeten, dra hem å känn pulsen när en "abborrplog" kommer närmare å närmare...Ryck inte för tidigt bara!
        Nyss nämnda fluga funkar på allt, har fått öring, havsöring, lax, gädda och abborre på dem. Har en bild på en svart variant under

Kommentera

VIT DOG-NOBBLER. Det är en streamer med vit chenillekropp och vit marabou svans. Gärna sådana där stålkulor som ögon så den blir lite tyngre, lätt att binda själv. http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/abborflug/

Kommentera

Tack så mycket för svaren

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            152 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X