Jag har precis börjat flugfiska och ska köpa flugor men jag vet inte vilka jag ska skaffa. nån som vet några riktigt bra flugor till öring regnbåge och aborre?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
bra flugor till öring, regnbåge och abborre
Collapse
X
-
Hej!
Det finns en massa att välja på när det gäller flugor och mönster för de firrarna.
Men generaliserar man litet:
Regnbåge, Öring och Bäckröding: Streamers: Mickey Finn, Vita Sara, Zonkers i olika färger, Muddler Minnow, Wooly Bugger, Montana nymfen. t.ex.
Storlek 8 och 10 åtminstone.
Torrflugor och nymfer, Harr, Regnbåge, Röding, Sik och Öring:
Alla bruna, gröna, grå och svarta sorter i storlek 10 -12 -14 -16 och ev. också storlek 8 och 18. Storlek 18 = typ knott och fjäder myggor m.m. Storlek 8 = Getingar, gräshoppor och andra större insekter.
+ Nattslände imitationer (sedges) i storlek 12 och 14. Rackelhannen, Europea 12 t.ex. Likaså nattslände puppor, bruna och oliv gröna i storlek 10 och 12.
Aborre: Alla färgglada slags streamers i storlek 6, 8 och 10. + dito streamers som ser ut som små fisk. Dvs. Mörk vinge med silver kropp.
Gädda: Samma som för abborren men storlekar från 2 t.om. 6.Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-07, 19:17.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera