Jag skall åka upp till Norrland under v.42 och fiska harr och öring i en fin bäck och jag undrar vilka flugor som är bra på hösten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Höstfiske efter harr o öring.
Collapse
X
-
Kör med större nymfer på öringen. Typ sedgepupper och nattsländelarver och husmaskimitation. Men prova oxå montananymfen( #8, 10, 12). Kanske oxå något typ rackelhanen och någon streaking caddies (som "torr-våt-stripande" flugor).
Testa oxå med stora torrisar typ geting och Black Gnat (# 8 och 10) om vattentemp inte är under +5°
För harr: små torrisar typ Jazids och blue dun (om det vakar) Annars kör du samma som på öringen.
Är vattentemp. ner mot 0 till +4°, fiska djupt (sinktip eller helsjunk) i dem lugna, djupa höljorna för nu skall fisken spara energi och speciellt gäller det för den fisken som har lekt (=öring). Gäller dock inte för Harren som är vårlekande.
Läs oxå denna tråd:
Höst Flugor
Skitt fiskeSenast ändrad av Flodström; 2009-09-19, 13:50.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
-
Varför inte ta och testa en Zalt eller en Nils Master. Tro det eller ej men jag har faktiskt dragit ett par bågar på Zalten.
Sen kan man prova ollonborren en special fluga som kostar 200 spänn. Kommer inte ihåg på vilken sida jag köpte den men den är oerhört effektiv, har fått alla sorters laxfiskar på den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Karja Visa inläggVarför inte ta och testa en Zalt eller en Nils Master. Tro det eller ej men jag har faktiskt dragit ett par bågar på Zalten.
Sen kan man prova ollonborren en special fluga som kostar 200 spänn. Kommer inte ihåg på vilken sida jag köpte den men den är oerhört effektiv, har fått alla sorters laxfiskar på den.
Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inläggJag skall åka upp till Norrland under v.42 och fiska harr och öring i en fin bäck och jag undrar vilka flugor som är bra på hösten?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggÄr öringen tillåten att fiska i strömmande vatten vecka 42?
Men om de har längre stopp så nej.
Såvitt jag vet så brukar öringstoppet ligga mellan antingen 14/9-15/10 eller från 14/9 tills nyår..
Det pendlar ju väldigt mycket om när/hur man får fiska öringen.
Så kontakta fvo:t där du tänkt fiska så slipper du jobbiga överraskningar. :-D
\\JonasSom det ser ut nu så kommer vädret inte bli bättre i eftermiddag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
294 visningar
0 gillar